درس پنجم حكمت متعاليه در درس گذشته ، اجمالا به چهار روش فكری در دوره اسلامی اشاره كرديم ونمايندگان معروف آن را نيز نام برديم . اكنون اضافه میكنيم كه اين چهار جريان در جهان اسلام ادامه يافتند تا دريك نقطه به يكديگر رسيدند و جمعا جريان واحدی را به وجود آوردند .نقطهای كه اين چهار جريان در آنجا با يكديگر تلاقی كردند " حكمت متعاليه" ناميده میشود . حكمت متعاليه به وسيله صدرالمتألهين شيرازی ( متوفادر سال 1050 هجری قمری ) پايه گذاری شد . كلمه " حكمت متعالی " وسيلهبوعلی - نيز در اشارات - به كار رفته است ولی فلسفه بوعلی هرگز به ايننام معروف نشد . صدرالمتألهين رسما فلسفه خود را حكمت متعاليه خواند و فلسفه وی بههمين نام مشهور شد . مكتب صدرالمتألهين از لحاظ روش شبيه مكتب اشراقیاست يعنی به استدلال و كشف و شهود توأما معتقد است ، ولی از نظر اصول واز نظر استنتاجات متفاوت است . |