ذهنی گرمی تصور است . تقسيم علم به تصور و تصديق اولين بار به وسيله حكيم عاليقدر اسلامی "ابو نصر محمد بن طرخان فارابی " ابداع و عنوان شد و مورد قبول حكما ومنطقيين بعد قرار گرفت . منطقيين اسلامی در دورههای متأخر اين تقسيم راپايه قرار داده ، ابواب منطق را به دو قسم منقسم كردند : قسم تصورات وقسم تصديقات ، در صورتی كه قبلا ابواب منطق به اين ترتيب از هم جدانشده بودند . ضروری و نظری همچنانكه گفتيم ، از جمله اصطلاحاتی كه در منطق و فلسفه زياد به چشممیخورد اصطلاح ضروری ( بديهی ) و نظری است . لازم است در اين باره نيزتوضيحی بدهيم : هر يك از تصور و تصديق بر دو قسم میباشند : يا بديهی هستند و يا نظری.بديهی عبارت است از ادراكی كه نياز به نظر يعنی فكر نداشته باشد ، واما نظری عبارت است از ادراكی كه نياز به نظر و فكر داشته باشد .به عبارت ديگر : بديهی آن است كه خود بخود معلوم است و نظری آن استكه خود بخود معلوم نيست بلكه بايد وسيله شیء يا اشياء ديگر معلوم شود .به تعبير ديگر بديهی آن است كه معلوم شدنش نيازمند به |