احتمال صدق و كذب راه ندارد . گفتيم كه منطق اولا و بالذات سروكارش با معانی است ، و ثانيا وبالتبع سروكارش با الفاظ است . اگر چه آنچه تاكنون گفتيم درباره قول و لفظ بود ، اما منظور اصلی ،معانی است . هر قضيه لفظيه برابر است با يك قضيه ذهنيه و معقوله ،يعنی همانطوری كه ما به لفظ " زيد ايستاده است " قضيه اطلاق میكنيم ،به معنی اين جمله نيز كه در ذهن ما وجود دارد ، قضيه میگوييم . الفاظ اينجمله را قضيه لفظيه ، و معانی آنها را قضيه معقوله میخوانند . تا اينجا بحث ما همه مربوط بود به تعريف قضيه . اكنون میپردازيم بهتقسيم قضايا . |