[ گروهی خدا را از روی طمع بندگی میكنند و اين عبادت مزد بگيران ( يابازرگانان ) است ] . « و قوم عبدوا الله خوفا و تلك عباده العبيد »آنان كه از ترس عبادت میكنند كارشان از قبيل كار بردگان است كه ازترس ارباب كار میكنند . « و قوم عبدوا الله شكرا » ( حباله ) كهعبارات مختلف آمده است . [ « فتلك عباده الاحرار » ] ( 1 ) و قومی اورا عبادت میكنند نه از روی ترس و نه به خاطر طمع ، بلكه از رویسپاسگزاری كه او را شايسته سپاسگزاری میدانند . يعنی اگر نه ثوابی باشد ونه بهشتی و نه جهنمی باز هم خدا را عبادت میكنند [ و اين عبادت آزادگاناست ] . آن عبارت معروف ديگر از اميرالمؤمنين از همه اينها صريحتراست كه میفرمايد : " « الهی ما عبدتك خوفا من نارك و لا طمعا فی جنتكبل وجدتك اهلا للعباده فعبدتك » " ( 2 ) . پس اين يك نظريه درباره كمال انسان كه آنرا در برخورداری بدانيم ، كهاگر در دنيا آنرا مستلزم نفی هر فضيلتی بشماريم و برخورداری را به آخرتموكول كنيم باز هم مطلب درستی نيست وگرنه بايد اصولا كاملترين عبادت همبرای برخورداری باشد و حال اينكه پاورقی : 1 - نهج البلاغه ، حكمت 229 ان قوما عبدوا الله رغبه فتلك عبادهالتجار و ان قوما عبدوا الله رهبه فتلك عباده العبيد و ان قوما عبدواالله شكرا فتلك عباده الاحرار » ( ترجمه : گروهی خدا را از روزی رغبتبندگی میكنند و اين عبادت بازرگانان است و گروهی خدا را از روی ترسبندگی مینمايند . و اين عبادت غلامان است و گروهی از روی سپاسگزاری خدارا بندگی میكنند و اين عبادت آزادگان است ) . 2 - خدايا من تو را از ترس آتشت و به طمع بهشت عبادت نمیكنم بلكهتو را شايسته عبادت يافتهام و عبادتت میكنم . |