اينكه در آخرت بيشتر برخوردار باشند . عبادت كردن برای بهشت مگر جزعبادت برای برخورداری بيشتر است ؟ عبادت مقدمه برخورداری است و طبعاهر ذی المقدمهای بر مقدمهاش افضل و اشرف است . عبادت فقط وسيلهایاست برای آن برخورداری . بوعلی در نمط نهم اشارات میگويد : " العبادهعند غير العارف معامله ما كانه يعمل فی الدنيا لاجره ياخذها فی الاخره هیالاجر و الصواب " . انسان غير عارف عبادت میكند آنچنانكه يك كارگرمزد بگير كار میكند . كارگر مزد بگير هدفش پولی است كه میگيرد . اگرپول نباشد هرگز حاضر نيست كار بكند . اين شخص هم عبادت میكند برایبرخورداری آخرت . بنابراين باز كمال انسان برگشت به برخورداری ، گر چهنه در دنيا بلكه در آخرت . رد اين نظريه از نظر منطق اسلام اين مطلب مسلم است كه عبادت برای برخورداری درآخرت عبادت بسيار ناقصی است . يعنی همينقدر عبادت است كه انسان ازخدا چيزی را میخواهد و خدا را وسيله قرار داده است و همين مقدار توجه بهخدا دارد كه آخرت و بهشت را از خداوند میخواهد و عبادت میكند برایاينكه امر خدا را اطاعت كرده باشد تا خدا در عوض به او آخرت را بدهد .عبادت است ولی عبادتی كه در آن خدا وسيله قرار گرفته است . در اينباره در كلمات ائمه زياد داريم و در نهج البلاغه نيز هست : « قوم عبدوا الله طمعا و تلك عباده الاجراء ( عباده التجار ) » |