اما يك سلسله شرايط ديگر هست كه آن شرايط " شرايط صحيح حركت كردنفكر " است يعنی بدون اين شرايط هم ممكن است ذهن حركت فكری انجام دهد، ولی غلط انجام میدهد و غلط نتيجهگيری میكند . منطق اين شرايط را بيانمیكند كه ذهن در حين حركت فكری به غلط و اشتباه نيفتد ( 1 ) . پاورقی : ( 1 ) اينجا جای يك پرسش هست و آن اين است كه بنابر آنچه گذشت ،كسب معلومات ما يا از طريق مشاهده مستقيم است يا از طريق تفكر ، وتفكر يا از نوع قياس است و يا تمثيل و يا استقراء ، پس تكليف تجربهچه میشود ؟ تجربه داخل در كداميك از اينها است ؟ پاسخ اين است كهتجربه از نوع تفكر قياسی است به كمك مشاهده . ولی قياسی كه آنجا تشكيلمیشود همانطوری كه اكابر منطقيين گفتهاند قياسی خفی است كه اذهان خودبخود انجام میدهند و ما در فرصتی ديگر درباره آن بحث خواهيم كرد . كسانیاز نويسندگان جديد كه پنداشتهاند تجربه از نوع استقراء است اشتباهكردهاند . |