كننده ، حيوان " حد ناقص است . اگر در تعريفش بگوييم : " موجودیاست راهرونده ، مستقيم القامه ، پهن ناخن " ، " رسم تام " است ، واگر بگوييم " موجودی است راهرونده " ، " رسم ناقص " است .در ميان تعريفات ، تعريف كامل " حد تام " است ، ولی متأسفانهفلاسفه اعتراف دارند كه به دست آوردن " حد تام " اشياء چون مستلزمكشف ذاتيات اشياء است و به عبارت ديگر مستلزم نفوذ عقل در كنه اشياءاست ، كار آسانی نيست . آنچه به نام حد تام در تعريف انسان و غيرهمیگوييم خالی از نوعی مسامحه نيست : ( 1 ) و چون فلسفه كه " تعريف به دست دادن " وظيفه آن است از انجام آناظهار عجز میكند ، طبعا قوانين منطق در مورد حد تام نيز ارزش خود را ازدست میدهد ، لهذا ما بحث خود را در باب حدود و تعريفات به همين جاخاتمه میدهيم . پاورقی : ( 1 ) رجوع شود به تعليقات صدرالمتألهين بر شرح " حكمة الاشراق "قسمت منطق . |