جواب اين چرا و اين تفاوت را فلسفه میدهد نه منطق . پس علم صورتی از معلوم است در ذهن . لهذا در تعريف علم و ادراكگفته شده : العلم هو الصوره الحاصلة من الشیء عند العقل . يعنی ادراك عبارت استاز صورتی كه از يك شیء در ذهن پديد میآيد . انقسام علم به تصور و تصديق از اين جهت است كه علم ما به اشياء ،گاهی به اين شكل است كه ذهن ما حكم میكند به وجود يا عدم نسبتی مياناشياء ، يعنی علم ما به شكل قضاوت ميان دو چيز است و حالت قضائی دارد، و گاهی به اين شكل نيست . اول مثل علم ما به اين كه هوا گرم است ياهوا گرم نيست ، راستی خوب است ، دروغ خوب نيست . تصديق عبارت استاز قضاوت ذهن ميان دو شیء . اين حالت قضائی ذهن را تصديق مینامند .اما ذهن هميشه در ارتباط علمی خود با اشياء ، حالت قضائی به خودنمیگيرد . گاهی آنها را از نظر میگذراند بدون آنكه حكمی درباره آنها بكند. در صورتی هم كه حالت قضائی به خود میگيرد و ميان دو شیء حكم میكند ،حكم و قضاوت يك چيز است كه تصديق ناميده میشود و صورتهايی كه از محكومعليه و محكوم به يعنی دو چيزی كه ذهن ميان آنها حكم كرده است ( در ذهنحاصل میشود ) چيز ديگر است . صورتهايی كه ذهن ميان آنها حكم میكند تصوراست . پس وقتی كه در ذهن خود حكم میكنيم به اينكه هوا گرم است ، آن حكمتصديق است ، و اما صورت ذهنی هوا و صورت |