ديگر ماهيت ( البته ماهيتها ) . يك سلسله مسائل فلسفه ، خصوصا در حكمتمتعاليه ، مسائل مربوط به وجود و ماهيت است ، و يك سلسله مسائل ديگرمسائل مربوط به هستی و نيستی است . ب - دسته ديگر مسائل مربوط به اقسام هستی است . هستی به نوبه خوداقسامی دارد كه به منزله انواع آن به شمار میروند و به عبارت ديگر :هستی دارای تقسيماتی است ، از قبيل : تقسيم به عينی و ذهنی ، تقسيم بهواجب و ممكن ، تقسيم به حادث و قديم ، تقسيم به ثابت و متغير ، تقسيمبه واحد و كثير ، تقسيم به قوه و فعل ، تقسيم به جوهر و عرض . البتهمقصود تقسيمات اوليه هستی است ، يعنی تقسيماتی كه بر هستی وارد میشوداز آن جهت كه هستی است . مثلا انقسام به سفيد و سياه يا بزرگ و كوچك ، مساوی و نامساوی ، طاق وجفت ، بلند و كوتاه و امثال اينها از انقسامات موجود بما هو موجودنيست ، بلكه از انقسامات موجود بما هو جسم يا موجود بما هو متكمم (كميت پذير ) است ، يعنی جسميت از آن جهت كه جسميت و يا كميت از آنجهت كه كميت است اين انقسامات را میپذيرد . اما انقسام به واحد و كثير ، يا واجب و ممكن ، انقسام موجود بما هوموجود است . در فلسفه راجع به ملاك اين انقسامات و تشخيص اين كه چه انقسامی ازانقسامات موجود بما هو موجود است و چه انقسامی از اين انقسامات نيستتحقيق دقيق شده است ، احيانا به مواردی بر میخوريم كه برخی تقسيمات رابعضی از فلاسفه از تقسيمات |