حجابی نباشد . 2 - سفر بالحق فی الحق . اين مرحله دوم است . پس از آنكه سالك ذاتحق را از نزديك شناخت به كمك خود او به سير در شؤون و كمالات و اسماءو صفات او میپردازد . 3 - سير من الحق الی الخلق بالحق . در اين سير ، سالك به خلق و ميانمردم بازگشت میكند ، اما بازگشتش به معنی جدا شدن و دور شدن از ذات حقنيست ، ذات حق را با همه چيز و در همه چيز میبيند . 4 - سير فی الخلق بالحق . در اين سير سالك به ارشاد و هدايت مردم ،به دستگيری مردم و رساندن آنها به حق میپردازد . صدرالمتألهين ، مسائل فلسفه را به اعتبار اين كه فكر نوعی سلوك استولی ذهنی ، به چهار دسته تقسيم كرد : 1 - مسائلی كه پايه و مقدمه مبحث توحيدند و در حقيقت سير فكر ما استاز خلق به حق ( امور عامه فلسفه ) . 2 - مباحث توحيد و خداشناسی و صفات الهی ( سير بالحق فی الحق ) .3 - مباحث افعال باری، عوالم كلی وجود (سير من الحق الی الخلق بالحق).4 - مباحث نفس و معاد ( سير فی الخلق بالحق ) . كتاب اسفار اربعه كه به معنی " سفرهای چهارگانه " است بر اساسهمين نظام و ترتيب است . صدرالمتألهين كه سيستم خاص فلسفی خويش را " حكمت متعاليه " نامنهاد ، فلسفه مشهور و متداول ، اعم از اشراقی و مشائی |