عوارض موجود بما هو موجود است . يعنی به اصطلاح ماهيات ، از عوارض واحكام موجود بما هو موجود میباشند . اين بحث نيز دامنه دراز دارد و ازحدود اين درس خارج است . در كتب مبسوط فلسفی درباره آن بحث شده است.نتيجه بحث اين شد كه اگر كسی از ما بپرسد كه فلسفه چيست ؟ ما قبل ازآن كه به پرسش او پاسخ دهيم میگوييم اين لغت در عرف هر گروهی اصطلاحخاص دارد . اگر منظور تعريف فلسفه مصطلح مسلمين است در اصطلاح رايج مسلمين اينكلمه اسم جنس است برای همه علوم عقلی و نام علم خاصی نيست كه بتوانتعريف كرد ، و در اصطلاح غير رايج ، نام فلسفه اولی است و آن علمی استكه درباره كلیترين مسائل هستی كه مربوط به هيچ موضوع خاص نيست و به همهموضوعات هم مربوط است بحث میكند ، آن علمی است كه همه هستی را بهعنوان موضوع واحد مورد مطالعه قرار میدهد . |