معنی مربوط است . مثل آنچه قبلا در نفی ارزش قياس از قول دكارت و غيرهنقل كرديم كه گفتند : " در هر قياس اگر مقدمات معلوم است نتيجه خود بخود معلوم است ونيازی به قياس نيست ، و اگر مقدمات مجهول است قياس نمیتواند آنها رامعلوم كند ، پس به هر حال قياس بیفايده است " .مغالطه اينجاست كه میگويد اگر مقدمات معلوم باشد نتيجه خواه ناخواهمعلوم است . در صورتی كه معلوم بودن مقدمات موجب معلوم شدن قهری نتيجهنيست . معلوم بودن مقدمات به علاوه اقتران آن معلومات با يكديگر ، سببمعلوم شدن نتيجه میگردد ، آنهم نه هر اقترانی ، بلكه اقتران به شكل خاصكه منطق عهدهدار بيان آن است . پس اين مغالطه از اين جا پيدا شد كه يكمطلب نادرست با ماسك يك مطلب درست در قياس بالا جای گرفته است .شناختن انواع مغالطهها و تطبيق آنها به موارد كه از چه نوع مغالطهایاست ضروری و لازم است . میتوان گفت قياس مغالطه بيشتر از قياس صحيحدر كلمات متفلسفان وجود دارد . از اين رو شناختن انواع مغالطهها و تطبيقآنها به موارد كه از چه نوع مغالطهای است ضروری و لازم است . |