است پس ما خودش را كه هنوز مجهول است دليل بر خودش دانسته در ضمنكبرا قرار دادهايم و اين مصادره به مطلوب است ، يعنی يك شیء مجهولخودش دليل بر خودش واقع شده است . اين ايراد از " استوارت ميل " فيلسوف معروف انگليسی است در قرنهجدهم ميلادی میزيسته است ( 1 ) . چنان كه میبينيم اين استدلال حاوی مطلب تازهای نيست ، با ايرادابوسعيد ابوالخير ريشه مشترك دارد ، و آن اين كه علم به كبرا آنگاه حاصلاست كه قبلا علم به نتيجه ( از راه استقراء ) حاصل شده باشد . پاسخش همان است كه قبلا گفتيم . اين كه میگويد آيا نتيجه در ضمن كبرامعلوم است يا مجهول ؟ پاسخش همان است كه بوعلی به ابوسعيد داد كهنتيجه معلوم است اجمالا ، و مجهول است تفصيلا . لهذا نه تكرار معلوم لازممیآيد و نه مصادره به مطلوب . 3 - منطق ارسطويی منطق قياسی است ، و اساس قياس بر اين است كه سيرفكری ذهن همواره " نزولی " و از بالا به پايين است ، يعنی انتقال ذهناز كلی به جزئی است . در گذشته چنين تصور میشد كه ذهن ابتدا كليات رادرك میكند و به وسيله كليات به درك جزئيات نائل میشود . اما تحقيقاتاخير نشان داده كه كار ، كاملا بر عكس است . سير ذهن همواره صعودی و ازجزئی به كلی است . عليهذا روش قياسی از نظر مطالعات دقيق پاورقی : ( 1 ) رجوع شود به " المنطق الصوری " علی سامی النشار صفحات 2221 و" سير حكمت در اروپا " جلد سوم ، ضمن شرح حال و فلسفه استوارت ميل ،و " منطق صوری " دكتر محمد خوانساری جلد دوم ، صفحه . 183 |