همين بحث ماست ، بنابراين ديگر لزومی ندارد از آقايان اجازه بگيريم امااين بحثی كه شما میگوييد بحثی است كه ضميمه بحث ما میشود . اين بايد بااطلاع و اجازه باشد و رفقا هم مثل اينكه قبول دارند . - معراج جزء خرق عادت است ؟ جواب : نه ، معراج جزء معجزههای پيغمبر نيست . - خرق عادت است . استاد : خرق عادت هست ولی معجزه نيست . معجزه آن است كه پيغمبربرای مردم میآورد كه مردم آن را ببينند و به دليل آن قبول كنند . ازمعراج خبر داده و الا مردم كه نديدند پيغمبر معراج كرده . سؤال : شق القمر ديده شده ؟ جواب : شقالقمر به عنوان معجزه است . اگر ما قبول كنيم ، معنايش ايناست كه ديده شده . يا بايد شقالقمر را به كلی بگوييم به اين معنا نيستو يا اگر قبول كرديم بايد بگوييم شقالقمر را آورده برای اينكه مردمببينند و مردم هم ديدند . معجزه يعنی كاری كه پيغمبر میكند كه مردمببينند و جنبه خرق عادتش را هم ببينند و آن را دليل قرار دهند كه من ازجانب خدا هستم . - ديگران از آوردن مثلش عاجز باشند . استاد : بله ، و اما خود وحی . خود وحی خرق عادت هست يا نيست ؟ [بديهی است كه هست ] . اما وحی خودش برای پيغمبر معجزه نيست چون وحیرا مردم نمیفهمند . نمیتواند بگويد معجزه من چيست ؟ اين است كه به منوحی میشود . آن خودش مدعاست . معراج هم جزء مدعاهای پيغمبر است نه جزءدليلش . پيغمبر میگويد من معراج كردم به آسمانها . اين جزء ادعاهایپيغمبر است كه با معجزهها كه ما اقوالش را میپذيريم آن را هم بايدبپذيريم . به دليل معجزه معراجش را بايد بپذيريم . |