است : دنيا خانهای است كه محفوف است به شدائد و سختيها . امنيتهميشگی در اينجا وجود ندارد . عيش و خوشی و لذتی كه در اينجا هست عيشو خوشی و لذت واقعی نيست . مردمی كه در اينجا هستند حكم نشانههايیهستند كه از اطراف تيرهای بلايا به سوی آنها پرتاب میشود . همينطور جملهجمله حضرت میگويند تا بعد وارد وضع مردن و بعد از مردن و عالم اموات وبعد عالم قيامت میشوند . يكدفعه در آخر كلام كه واقعا كلام زيبايی است (1 ) يك آيه قرآن میآورد . در اين آيه قرآن هيچيك از آن نوع تشبيهاتی كهاميرالمؤمنين در كلام خودش به كار برده وجود ندارد ولی به قدری تفاوتاست ميان اين آيه قرآن و تمام اين جملههای ا ميرالمؤمنين البته چون پایقرآن است جسارت به اميرالمؤمنين نيست كه آبروی تمام كلمات اميرالمؤمنين را میبرد . اينها را میگويد و میگويد ، در آخرش میگويد :" « هنالك تبلوا كل نفس ما اسلفت و ردوا الی الله موليهم الحق و ضلعنهم ما كانوا يفترون »" ( 2 ) . فعلا به معنیاش كار نداشته باشيد ،اين الفاظ را كه الان میخوانم ، الفاظ نهجالبلاغه را ببينيد چه شكل است ،لفظ قرآن را ببينيد چه شكل است . وقتی الفاظ نهجالبلاغه را پهلوی قرآنمیگذاريم مثل اين است كه انسان با اتومبيل در جادهای حركت میكند میبيندنشيب و فراز دارد ، يكدفعه روی آسفالت جديد قرار میگيرد میبيند اتومبيلروی يك خط هموار حركت میكند و كوچكترين نشيب و فرازی ندارد : " « داربالبلاء محفوفة و بالغدر معروفة ، لا تدوم احوالها و لا تسلم نزالها . . .العيش فيها مذموم » " تا آخر ، آنگاه میگويد : " هنا لك تبلوا كللعيش فيها مذموم » " تا آخر ، آنگاه میگويد : " « هنا لك تبلوا كل²نفس ما اسلفت و ردوا الی الله موليهم الحق و ضل عنهم ما كانوا يفترون " يك انسجام عجيب ! من ديدم اينقدر تفاوت است ميان اين جمله و آنجمله كه از زمين تا آسمان . نه تنها تفاوت است ميان كلمات قرآن وجملههای اميرالمؤمنين ، با جملههای خود پيغمبر هم همينطور است ، يعنی هرجا پيغمبر خودش خطبه خوانده مثل خطبه اميرالمؤمنين است ، هيچ فرقنمیكند . " « تبلوا كل نفس ما اسلفت »" هر نفسی آنچه را كه پيشفرستاده است آزمايش میكند ، میبيند . اين تشبيه نيست ، عين حقيقتاست ، نه اينكه تشبيه میكند اين را به كسی كه چيزی را پيش فرستاده . هرنفسی هر چه را كه پيش فرستاده پاورقی : . 1 به قدری اين كلام اوج میگيرد از جنبه فصاحت و بلاغت كه اصلا روحانسان را جذب میكند و انسان دلش میخواهد اين كلام را حفظ و هميشه باخودش تكرار كند . . 2 يونس / . 30 |