منتها آن قوانين هنوز بر ما پوشيده است . ای بسا معجزات پيغمبران را درزمان خود آنها كسی نمیتوانست درك كند ولی صد سال بعد ، دو قرن بعد يكراههايی پيدا شد كه دركش برای انسان آسانتر گرديد . پس قوانين وجوددارد و ما در كمان غلط يا ناقص است . استاد : سؤال جنابعالی اول اين بود كه آيا من خودم اين بيان را قبولدارم يا قبول ندارم ، نه ، من بعد عرض میكنم كه قبول ندارم . و امابيانی كه جنابعالی فرموديد به عنوان سؤال كه آيا ايشان منظورشان چيست ،منظور ايشان هر دو تاست يعنی به هر دو مطلب تكيه كردهاند ، هم اينكهاستنباطهای بشر راجع به قوانين علمی متغير است يعنی آنچه را كه قانونعلمی میداند قانون جهان نيست ، بعد معلوم میشود قانون جهان چيز ديگریبوده ، و هم اين را قبول ندارند كه قانونی در جهان وجود داشته باشد كهلايتخلف باشد . هر قانونی را كه شما فرض كنيد آن قانون واقعی است ، اعماز آنكه بشر به آن رسيده يا نرسيده ، میگويند بالاخره يك قانون قراردادیاست كه خدا آن را قرار داده ، چون قانون قرار دادی است [ و ] خدا قرارداده برای ما تخلف از آن قانون غير ممكن است چون اين قيام در مقابلمشيت الهی است ، برای غير خدا امر محالی است ، اما برای خود خدا كهديگر امر محالی نيست و وقوع هم دارد . بستگی دارد به مشيتش . اينجورمشيت كرده ، شده قانون واقعی ، يكدفعه مشيتش را عوض میكند میشود معجزه، كه از نظر ايشان معجزه عوض شدن مشيت الهی است در مورد قانونی كهخودش وضع كرده . البته ما میگوييم اين حرف درست نيست ، منتها اينچيزی كه جنابعالی الان فرموديد ، با توجيه سوم كه توجيه حكمای اسلامی استسازگار است ، آنها هم معتقدند كه قانون واقعی عالم تغيير پذير نيست واستنباطهای بشر تغيير میپذيرد . آقای طباطبايی مخصوصا روی اين مطلب تكيهدارند ، منتها اگر كسی بگويد شما چه دليلی میتوانيد برای اين مطلب اقامهكنيد ، اگر من به جای آقای شريعتی بگويم شما كه میگوييد عالم يك قانونواقعی دارد كه تغيير نمیپذيرد ، آنچه كه تغيير میپذيرد استنباطهای بشراست ، شما چه دليلی داريد برای اين كه همان قانون واقعی عالم هم تغييرنمیپذيرد يا امكان تغيير در آن نيست ، اين به نظر من ( من اينجور فكر میكنم ، حالا شما اگر بيانی داريد بفرماييد ) از راه علوم امكان ندارد مابتوانيم اثبات كنيم كه قانونی واقعی عالم تغيير پذير نيست ، كه ما تحتعنوان " اشكالات " میخواستيم اين را عرض كنيم . آنچه كه میتواند دليلبياورد كه قانون واقعی عالم |