ناسازگارند يا ناسازگار نيستند ؟ به نظر من میآيد كه بحثهای اساسی درباب نبوت همين سه بحث است : يكی[ اينكه آيا ] نياز [ به دستورات الهی ] هست يا نيست و اگر هست از چهراه ؟ ديگر اينكه اين كيفيت ارتباط چگونه كيفيتی است ؟ و سوم اينكهمعجزات كه دليل و آيت پيغمبران است چيست و چگونه بوده است و ماهيتمعجزه چيست ، رابطهاش با علم چه رابطهای است ؟ البته مسائل ديگری هم در اينجا هست گو اينكه به اندازه اين مسائل ،اساسی نيست ولی به هر حال آنها هم مسائل مهمی است . " نبی " و " رسول " مثلا يكی از مسائل كه از نظر قرآنی خيلی قابل بحث است اين است كه درقرآن ، هم تعبير " نبی " آمده است و هم تعبير " رسول " ، نبی و رسول، نبيين و رسل ، آيا نبوت با رسالت فرق میكند ، يعنی دو مقام و دوخصوصيت است ؟ يا نه ، يك چيز است كه با دو اسم تعبير شده است ؟ كلمه" نبی " از ماده " نبأ " است . نبأ يعنی خبر ، البته خبرهای مهم وعظيم و خبرهای صادق . مثل اينكه هر خبری را نبأ نمیگويند ، كلمه " حديث" يا " خبر " را ممكن است بگويند ولی كلمه " نبأ " يك اهميتديگری دارد . نبی يعنی خبر دهنده ، چون انبياء از خدا خبرهايی آورده و بهمردم دادهاند ، به اين اعتبار به آنها گفتهاند " نبی " . كلمه " رسول" از ماده " رسالت " است كه اصل معنايش رهايی است در مقابل قيد ." مرسل " در زبان عرب يعنی رها شده ، در مقابل " در قيد شده " . مثلااگر مويی را همين طور رها كنند به پايين ، میگويند " ارسله " يعنیرهايش كرد ، اما اگر مو را با سنجاقی ببندند اين نقطه مقابل ارسال است. ولی اين كلمه را در مطلق مورد فرستادن [ به كار میبرند ] . وقتی كه كسی، كسی يا چيزی را از جايی به جايی میفرستد ، به آن میگويند " ارسال " و" رسول " يعنی فرستاده به طور كلی . نمايندگانی كه مثلا يك امير ، يكپادشاه از پيش خودش نزديك نفر ديگر میفرستد اينها را معمولا در زبانعربی " رسول " میگويند ، رسولی فرستاد يعنی نمايندهای فرستاد ،فرستادهای فرستاد . اين معنی لغویاش . آيا در اصطلاح قرآن ميان " نبی " و " رسول " فرقی هست كه قرآن وقتیبه كسی |