آيه از سوره مائده : " « يا ايها الذين امنوا عليكم انفسكم لا يضركم منضل اذا اهتديتم »" ( 1 ) ای كسانی كه ايمان داريد ، به خود باشيد ،مراقب خود باشيد و اگر ديگران گمراه شوند گمراهی آنها الزاما به شما ضررنمیزند . اينجا مسائلی مطرح شده . يكی از مسائل اين است كه اگر فرضكنيم تمام دنيا هم گمراه شود اين جور نيست كه يك انسان الزاما گمراهگردد يعنی يك انسان میتواند خودش را با توجه به خود و با توجه به نفسخود حفظ و نگهداری كند . به اين مناسبت ايشان مسائلی درباب نفس مطرحكردهاند كه آنها را بهطور اختصار برايتان عرض میكنم . ديگر ، كتاب بسيار خوبی مرحوم كاظمزاده ايرانشهر ( 1 ) نوشته است بهنام تداوی روحی . او معتقد است كه بسياری از معالجات بدنی را از غيرراه پزشكی و طب ، از راه قوای روحی میشود انجام داد ولی برای اين مطلب، اصول و مقدماتی و مطالبی ذكر كرده كه برای بحث ما مفيد است . من اولآن قسمتهايی كه آقای طباطبايی ذكر كردهاند برايتان عرض میكنم و بعد بهقسمتهايی كه او گفته اشاره میكنم . نظر علامه طباطبائی ( ره ) آقای طباطبائی بحث خودشان را از يك بحث روانی شروع كردهاند .میگويند از وقتی كه بشر بشر شده است يكی از چيزهايی كه درك میكرده "من " بوده ، خودش را به صورت يك من درك میكرده ، ولی درباره اينكهآن من چيست نظريات مختلفی داشته . شايد اول فكر میكرده من يعنی همينبدن و هيكل ، وقتی میگويند " من " يعنی همين هيكل . و گاهی شايد خيالمیكرده من يعنی نفس كشيدن ، و حتی میگويند كلمه " نفس " از كلمه نفساشتقاق پيدا كرده همينطور كه كلمه " روح " از ماده " ريح " كه بهمعنی باد است اشتقاق پيدا كرده چون بشر اولی جزء چيزهای نسبتا نامحسوسيا كمتر محسوس كه در وجود خودش ادراك میكرده همين نفس كشيدن بوده وخيالپاورقی : . 1 مائده / . 105 . 1 اسمش را خيلی شنيدهايد . كتابهای زيادی دارد و البته افكار مخصوصداشته است . او يك ايرانی است كه حدود چهل سال بود كه در اروپا - گويادر سوييس - بود . آنجا مانند يك نفر درويش يا يك نفر راهب زندگیمیكرد و اصول خاصی برای زندگی خودش انتخاب كرده بود . وی يك دانشمندروحی است . در عين اينكه در حرفهای خودش خيلی تكيه دارد به حرفهایدانشمندان امروز و به علوم امروز ولی خودش فی حد ذاته يك دانشمند روحیاست وبه گفتههای دانشمندان روحی اروپا خيلی تكيه دارد . |