بعد ردش را بگويد . و باز هم ما متكی هستيم به مطالعات شما و استدلالیكه در جلسات بعد میخواهيد بگوييد چون مجموعا شما جهات مثبت قاطعی برایما بيان نكرديد گو اينكه بنده معتقدم در مسائل اجتماعی و مسائل فلسفیدليل قاطع مثل رياضی نمیشود آورد به دليل اينكه در مورد خدا هم نياوردهاند . شما الان میدانيد كه در طول تاريخ بشر راجع به وجود خداهميشه اختلاف بوده ، الان هم هست . اين دليل آن نيست كه اگر همديگر رانتوانستند قانع كنند پس ما معتقد نباشيم . در مورد نبی هم اگر بخواهنددليل بياورند بايد مخالف و موافق باشد و مخالف و موافق هم بوده و آندلايلی كه - هفت تا مثلا - ايشان آوردهاند ممكن است قابل رد باشد ولی كیمیخواهد از اينها استنتاج كند ؟ آن كسی كه مجموعه اين هفت دليل رامیخواند بعد به عقل و وجدان خودش مراجعه میكند ببيند اين منطق قويتر وصحيحتر است يا منطق مخالفين ، و الا هيچ وقت دليل رياضیاش را برای خداهم نتوانستهايم بياوريم . استاد : اولا در مسائل باب خدا ، معلوم است كه موضوعش موضوع رياضینيست . شما میخواهيد در موضوع غير رياضی دليل رياضی آورده شود ؟- دليل رياضی است كه قاطع است . استاد : اين را هم اشتباه میفرماييد ، و اما اگر میگوييد كه دليل آوردهنشده يعنی برهان آورده نشده ، برهان آورده شده ولی درباب مسأله خداآنقدر اوج براهين بالا هست كه افراد تا تحصيلات عالی نداشته باشند آنبراهين را درك نمیكنند . شما بياييد چند سالی درس بخوانيد آنوقت اگرديديد براهين قاطع نيست ايراد بگيريد . - چرا من ؟ فلاسفهای كه خواندهاند مخالف هستند . استاد : كدام فلاسفهای كه خواندهاند مخالفاند ؟ - تمام فلاسفه مادی كه مخالف هستند . استاد : كه نخواندهاند مثل شما . - چطور میشود نخوانده باشند ؟ تهمت به آنها میزنيد ، دليل كه نيست . |