اعجاز قرآن ( 4 ) بحث ما در اعجاز قرآن بود از جنبههای فكری يعنی از جنبههای علمی بهمعنی اعم . مكرر گفتهايم كه معنی اعجاز كه ما عرض میكنيم ، همان چيزیاست كه خود قرآن آن را " آيت " مینامد يعنی نشانه است و دلالت میكندكه اين مطلب از افقی مافوق افق فكری يك انسان است ، از يك افق ديگریبه او رسيده است يعنی اگر او خودش میبود و ابتكار خودش ، اگر خودشمیبود به عنوان انسانی كه مثل همه انسانهای ديگر ولو اينكه يك انساننابغه باشد امكان نداشت كه چنين مطلبی را بتواند بيان و اظهار كند . اين،معنی اعجاز است يعنی معنی آيت است به تعبيری كه خود قرآن بيان میكند.در جلسه گذشته راجع به آنچه كه امروز آن را " منطق ماده " میگوينديعنی ارائه دادن راههای لغزش فكر انسان ، قسمتهايی بحث كرديم . حالا چندقسمت ديگر است كه اينها را به ترتيب بايد بحث بكنيم . يكی اينكه بيانقرآن در مسائل مربوط به خدا و به اصطلاح ماوراءالطبيعه يعنی آنچه كه مربوطبه خداوند و صفات و شؤون خداوند و رابطه خداوند با اشياء است و حتیآنچه كه در اصطلاح خود قرآن ملائكه ناميده شدهاند يعنی وسائط وجود ، دربارهاينها بيان قرآن چگونه بيان است ؟ آيا میتوانسته است پيغمبر به عنوانيك فرد انسانی كه معلومات خودش را مثل انسانهای ديگر |