ديدم كه چشمهای مبارك پيغمبر پر از اشك شد و فرمود : " « حسبك هذا »" ديگر بس است . در روايات خودمان درباره امام سجاد و امام باقر هست كه اينها قرآن راآنچنان با آهنگ خوش و زيبا از داخل منزل و با صدای بلند میخواندند كهصدايشان به بيرون منزل منعكس میشد و مردمی كه از كوچه میگذشتند به واسطهزيبايی و خوشی اين آهنگ میايستادند . بعد پشت خانه امام را نگاهمیكردند میديدند مردم داخل كوچه ايستادهاند دارند گوش میكنند و حتینوشتهاند آنقدر اين صدا زيبا و جذاب بود كه سقاها در حالی كه مشكهایسنگين را به دوش میكشيدند و میآمدند عبور كنند ، با همان مشكهای پر ازآب میايستادند كه گوش كنند ( 1 ) . اين هم يكی از جنبههای زيبايی قرآن است : تحمل پذيریاش برای آهنگ ،آنهم آهنگهای مختلف . سخن طه حسين طه حسين در همين جا مخصوصا اين آهنگهای مختلف را به تناسب موضوعاتمختلف [ گوشزد میكند ] چون آيات قرآن همه يك جور نيست ، آيات طويلداريم ، آيات قصير داريم ، آيات شديد داريم ، آيات آرام داريم . بعضیآيات آيات خاصی است ، به يك لحنی و با يك كلماتی بيان شده است كهانسان احساس میكند اين كلمات را آرام آرام بايد بر قلب خودش تلقينكند ، آياتی كه میخواهد تذكر و موعظه را به وجود بياورد ، مثلا : "« كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا اياته و ليتذكر اولوا الالباب »"(2) كتابی كه بر تو نازل كردهايم ، كتابی پر بركت و ميمنت كه آيات آنرا تدبر كنند و صاحبدلان متنبه گردند . ببينيد ! آيهای كه دعوت به تدبر وتذكر میكند و میخواهد فكر را وادار به انديشيدن كند ، میخواهد دل رابيدار كند ، با يك بيان نرم و ملايم وپاورقی : . 1 مدينه آن وقت چاه آب داشته و معمولا برای خانهها سقاها آبمیآوردند . بعد هم كه در زمان مروان حكم نهر جاری كردند دو سه جای مدينهرا دهانه نهر يعنی محل آب برداشتن ايجاد كردند كه از آنجا آب میآوردند. ديگر آب جاری در ظاهر مدينه نبود يعنی در كوچهها آب جاری نبود ، آبدر زير جاری بود ، از نقطهای در شمال مدينه چشمه را خارج كرده بودند ولیچند جای مدينه را كنده بودند و دهنه درست كرده بودند و پله درست كردهمدينه چشمه را خارج كرده بودند ولی چند جای مدينه را كنده بودند و دهنهدرست كرده بودند و پله درست كرده بودند و پله درست كرده بودند كه وقتیمیخواستند آب بردارند از آنجا آب برمیداشتند . به هر حال آب منازل رابه وسيله مشكها میرساندند . . 2 ص / . 29 |