بحث ديگری داريم كه در جلسه بعد ( 1 ) ان شاءالله بگوييم و آن ايناست كه [ آيا ] قرآن از نظر بيان مسائل تاريخی [ بيان اعجازآميزی دارديا نه ] ؟ البته میدانيم كه قرآن به عنوان تاريخ ، هيچ مطلبی را بياننكرده بلكه پرهيز كرده است كه يك مطلب به شكل تاريخ باشد . اشارهمیكند به جنبههای آموزندگی تاريخهای گذشته ، ولی قهرا نكاتی از تواريخگذشته هم در قرآن آمده است . آيا در اينها چيزی پيدا میشود كه قرآن يكبيان اعجاز آميزی داشته باشد ؟ يعنی يك مطلب تاريخی را به گونهای بيانكرده باشد كه در آن زمان آن را نمیشناختند و بعدها كاوشها و تحقيقات بشرنظر قرآن را تأييد كرده است ، آيا چنين چيزی در قرآن پيدا میشود يا نه ؟كه اگر بتوانيم چنين چيزی پيدا كنيم باز نمونه ديگری است از اعجاز قرآن، يعنی نمونه ديگری است از اينكه قرآن فكر شخصی پيغمبر به عنوان يكانسان عادی نيست ، بلكه قرآن وحيی است كه از افق بالاتر بر پيغمبر نازلمیشده است . - در مورد اين مسأله كه فرموديد مسيحيها ايمان را يك مسأله جدامیدانند ما اين موضوع را در اسلام هم در بعضی موارد میبينيم ، يكی آنجا كهمیگويد : " « العلم نور يقذفه الله فی قلب من يشاء » " و بعد هم يكدسته ديگر میگويند :
پاورقی : . 1 [ مطابق نوارهای موجود ، جلسه بعد تشكيل نشده است ] . |