من درباب توجيه اين آيات ، از افراد زيادی تفسيرهای مختلف شنيدهام ويادم است يك وقتی همين آقای خمينی درس اخلاق میگفتند ، ايشان تكيهشاندر اين آيات بيشتر روی اين مسأله بود كه خلاصه كارخانه معجزه سازی نيست،معجزه آيت پروردگار است و پيغمبران هم هيچ وقت برخلاف سنت الهی كارینمیكنند مگر آنجا كه ضرورت ايجاب كند ، كه اگر نكنند مردم گمراه میشوند، آنوقت به حكم آن ضرورت اين كار را میكنند . مرحوم اشراقی (1) طور ديگری میگفت، مثلا میگفت مطلب واضح است ، وقتیواضح است ديگر معجزه نمیخواهد. آقای حاج ميرزا ابوالفضل زاهدی قمی ( چونحق هر كسی را بايد ادا كرد ) پيرمردی است ، الان هم پيشنماز است در مسجدامام ، ايشان مفسر بود ، نسبتا مفسر خوبی هم هست ، تفسير میگفت و اينبيانی كه در آخر عرض كردم بيانی بود كه از اين مرد شنيدم و به نظرم آمدبسيار بيان خوبی است راجع به همين " « لن نؤمن لك »" كه اصلا اساساين كار بر معامله بود نه بر ايمان به خداوند و ايمان به پيغمبر .البته آيات ديگری نظير اين آيات هست كه باز بعضیها گفتهاند كهپيغمبران گفتهاند ما يك بشری هستيم و پيغمبر ، و بشر پيغمبر معجزه ندارد، كه آنها را هم ان شاء الله جمع كنيم و در هفته آينده مورد بحث قراربدهيم . اگر آقايان هم از اينجور آيات پيدا كردند به ما ارائه دهند .- فرموديد كه آقای شريعتی در مقاله " وحی و نبوت " عقيدهشان ايناست كه قوانين طبيعی هيچكدام ثابت و لا يتغير نيست . استاد : ضرورت ندارد كه خلافش محال باشد . - بنده سؤالم اين است كه آيا اولا عقيده خود جنابعالی هم اين است وثانيا اين نظر آقای شريعتی شاهد و دليلش چيست ، ايشان به چه دليل اينحرف را میزنند ؟ اينجور فرمودند كه قوانين طبيعی هيچكدام ثابت نيست .يك زمانی يك قانون هست پاورقی : . 1 [ واعظ مشهور معاصر ] . |