يا مثلا اين آيات هم همين طور است : « و الذاريات ذروا 0 فالحاملات و قرا 0 فالجاريات يسرا 0 فالمقسماتامرا 0 انما توعدون لصادق 0 و ان الدين لواقع »( 1 ) . قسمهای پی در پی با سجعهای خيلی كوتاه ، ولی پشت سرش میبينيد كهعذاب پروردگار را ذكر میكند : قسم به اين حقيقت ، قسم به آن حقيقت ( 2) كه جزای پروردگار حقيقت دارد و وعدههايی كه برای آينده به شما دادهشده است همه آنها واقع است و همه آنها امر شدنی است . پس اين ( آهنگپذيری ) هم خود يك مطلبی است درباره قرآن مجيد و خيلیعجيب هم هست . باز همين آقای طه حسين در اين زمينه يك حرف خوبی میزند، میگويد از زمانی كه راديو پيدا شد ، طرفداران كتابهای دينی و مذهبی وكتابهای ادبی كه طرفداران زيادی دارند ، خواه تعصب داشته باشند و خواهنداشته باشند علاقهمندند كه اينها را به وسيله راديوها پخش كنند و بهگوشها برسانند . نه هيچ كتاب مذهبی در اين جهت به پای قرآن رسيده استو نه هيچ كتاب ادبی توانسته است جای قرآن را در اين جهت بگيرد .عبارتش اين است : " پس از اختراع راديو ، پخش قرآن به وسيله خوانندگان خوش آواز دركشورهای اسلامی و كشورهای بيگانهای كه به منظورهای سياسی و غير سياسی برایمسلمين برنامهای دارند فراوان گرديد . اكنون قرآن در راديوهای اروپا وآمريكا بيشتر برای آنكه شنوندگان ، از آواز خوانندگان لذت برند خواندهمیشود ( 3 ) لكن بسياری از شنوندگان ، آن را در درجه اول برای خودش وثانيا به خاطر آوازهايی كه در تلاوت آن است و طربی كه در شنوندگان پديدمیآورد میشنوند . گاه بعضی قسمتهای ادبی از زبانهای زنده در راديو پخشمیشود لكن هرگز پخش آنها مانند قرآن پيوسته و منظم نيست ( 4 " . پاورقی : . 1 ذاريات / 1 - . 6 . 2 اغلب هم به اين حقايق كونی قسم میخورد ، كه البته خود آن هم يكرمزی دارد ، میخواهد با توجه به اينها آن مطلب را ثابت كند . . 3 يعنی به جنبه موسيقیاش كار دارند نه به جنبه ديگرش ، ولی همان همبرای ما موضوع است و مطلوب . . 4 آنهايی هم كه روی منظورهای ديگری پخش میكنند باز بالاخره دليل برمشتريهای آن است ، دليل بر اين است كه اين برنامه مستمع دارد . اگرمستمع نمیداشت اينقدر پخش نمیشد . |