"
آهنگ پذيری قرآن مسأله ديگری كه مربوط به سبك قرآن است و از قديم مورد توجه بوده استمسأله آهنگپذيری قرآن است . اين خيلی عجيب است . تا آنجا كه نشاندادهاند در زبانها جز شعر چيز ديگری آهنگ نمیپذيرد ، آهنگ واقعی كه يكنفر موسيقيدان بودند برای آن آهنگ بسازد ، شعر است كه آهنگ میپذيرد .البته هر نثری را میشود با آواز بلند خواند اما آن كسی هم كه آهنگها رانمیشناسد میفهمد كه اگر اين را ساده بخوانند بهتر از آن است كه با آوازبخوانند . ولی يك چيز آهنگ پذير آن چيزی است كه وقتی آن را با آهنگمیخوانند آن را بهتر بيان میكند تا وقتی كه ساده میخوانند . به اينمیگويند آهنگپذيری ، يعنی آهنگ ، آن را بهتر میتواند بيان كند از غيرآهنگ . قرآن از طرفی ما میبينيم شعر نيست ، چون نه وزن دارد نه قافيه ونه هجاهايش هماهنگ با يكديگر است . از نظر محتويات هم ، چون شعر اصلابه تخيل بستگی دارد ، تخيل در آن نيست ، آن تشبيهات و خيالات شاعرانهدر آن نيست . قرآن يگانه نثری است آهنگپذير . همين قرائتهايی كهمیخوانند كسانی كه اهل قرائت هستند با آهنگ میخوانند . حالا شما يك كلامديگر ، خود خطبههای پيغمبر را بياييد با آهنگ بخوانيد ، اصلا نمیپذيرد .خطبههای نهجالبلاغه را شما بياييد با آهنگ بخوانيد ، نمیپذيرد . هر كلامعربی يا فارسی را اگر نثر باشد بياييد با آهنگ بخوانيد ، نمیپذيرد .تنها قرآن است كه آهنگ پذير است و اين همان مطلبی است كه از صدر اسلامبه آن توجه شده است . اينكه توصيه شده است كه قرآن را به صوت حسنبخوانيد برای همين بوده است كه در قرآن چنين استعداد و پذيرشی بوده و باآهنگ بهتر میتوانسته است خودش را نشان بدهد و نمايان كند . در اخبارزيادی داريم ( 1 ) : " « تغنوا بالقران » " غنا بخوانيد با قرآن .اينجا علماء بحث كردهاند كه غنا كه حرام است ، با اينكه غنا حرام استپس چطور دستور داده شده كه " « تغنوا بالقران » " ؟ بعضیپاورقی : . 1 مرحوم فيض اينها را در مقدمه تفسير صافی آورده و معروف است وعلمای فقه هم راجع به اينها بحث كردهاند . |