غرائز را توجيه كنند ، يعنی اينجور كشف كردهاند . خود كلمه " غريزه "مبين يك معنی واقعی نيست يعنی مبين يك حقيقتی نيست ، در مقابل "اكتسابی " میگوييم " غريزی " . چطور ؟ روی حشراتی آزمايش كردهاندديدهاند اين حشرات پس از اينكه متكون و متولد شدند بدون اينكه مصالحزندگی خودشان را اكتساب كرده باشند - چه از طريق تعلم و چه از طريقآزمايش - نشانهگيری میكنند و هدفهای خودشان را پيدا میكنند . اماآزمايش نكردهاند برای اينكه اين حيوان برای اولين بار پيدا شده ، هماناولين باری كه پيدا میشود دنبال هدف و مقصد خودش میرود ، قبل ازآزمايش راه خودش را میداند . و اما تعليم و تعلم [ نداشتهاند ] برایاينكه شواهد نشان میدهد كه تعليم و تعلمی از طرف مادر آن حيوان مثلا وجودندارد . مثال آن خيلی عادی است و لازم نيست يك عالمی گفته باشد : بچهگوسفند يا بچه اسب وقتی از مادر متولد میشود ( من خودم مكرر ديدهام )كوشش میكند از جا بلند شود و بلند میشود . تا بلند میشود پوزهاش را كجمیكند و دنبال پستان مادر میگردد يعنی آن پستانی كه هنوز يك بار هم ازآن نچشيده است ، يك گمشدهای دارد ، جستجو میكند و میيابد . هيچ آدمنمیبيند كه مادرش در حالی كه درد میكشد او را كوچكترين اعانت و كمكیبكند كه آدم بگويد اين از طريق مرموزی به او خبر میدهد كه برو اينجا ، واين چندان معقول هم نيست . گذشته از اين ، علماء ثابت كردهاند كه بعضیاز اين حيوانات هستند كه نسل جديد اصلا نسل گذشته خودش را نمیبيند ، بااين كه او را نمیبيند معذلك آن عمل حيرتانگيز خودش را انجام میدهد .پس با تعليم و تعلم هم نيست . میماند مسأله وراثت كه شايد اين علم ازطريق وراثی منتقل شده . اين را هم علم تأييد نكرده كه علمی از طريقوراثت منتقل بشود . اگر از طريق وراثت است ، در خود انسانها ولدالعالم بايد تمام العالم به دنيا بيايد ، هركسی كه عالم شد - مخصوصا اگرنسلهای متوالی عالم شدند - فرزند او بايد عالم به دنيا بيايد ، و بعلاوهاساسا اشكال میآيد در آن نسلهای قديمی - كه حالا من يادم رفته مواردی كهذكر كردهاند علمايی كه در اين زمينه مطالعه كردهاند - كه در آن نسلهایسابق سابق هم نه با تعليم و تعلم قابل توجيه است و نه با آزمايش . چنينهدايت و راهيابی به شكلی كه در غرائز حيوانات وجود دارد منشئی نمیتواندداشته باشد جز الهام الهی ، جز اينكه انسان بگويد منشئی غير از منشأهایعادی دارد ، همانطوری كه قرآن كريم هم از مسأله زنبور عسل تعبير به "وحی " میكند ( « و اوحی ربك الی النحل ان اتخذی من الجبال بيوتا و من |