تغيير پذير نيست فقط فلسفه است . حالا شما روی اين قضيه فكر كنيد ،ببينيد می توانيد از راه علمی اين را ثابت كنيد . ايشان كه تكيهاش بهمسائل علمی است میگويد كه اصلا از راه علمی كسی نمیتواند اين را ثابتكند كه عالم يك قانون واقعی تغيير ناپذير دارد ، هرچه كه شما بگوييدقانون واقعی ، بسيار خوب قانون واقعی ، اما چرا تغيير ناپذير باشد ؟قانون واقعی يعنی مشيت الهی فعلا اينجور خواسته ، معجزه هم يعنی تغييرمشيت . شما اگر خودتان راهی پيدا كرديد بفرماييد ، دليلی داريد يا نه ؟بعد هم ما دليلی را كه فلاسفه در اين زمينه ذكر میكنند برايتان عرضمیكنيم ، ببينيم آن دليل قابل قبول است يا قابل قبول نيست . اگر آندليل قطعی شد ، همين چيزی كه شما الان میخواهيد كه قانونهای واقعی عالمتغيير نمیپذيرد ، آنوقت نوبت اين میرسد كه ما دنبال آن توجيهها برويمببينيم با اينكه تغيير نمیپذيرد معجزه به چه شكل صورت میگيرد ؟ كه مابعد خواهيم گفت كه معجزه حكومت قانونی است بر قانونی نه ابطال يكقانون . ما بعد در توجيهی كه حكما كردهاند همين را [ مورد بحث قرارخواهيم داد ] . بسيار حرف حسابی هم هست : معجزه حكومت كردن يك قانوناست بر قانون ديگر ، نه باطل كردن يك قانون يا آمدن قانونی و نسخ كردنقانونی . هيچ قانونی در جهان نسخ نمیشود ، و اين بسيار حرف خوب و حسابیهم هست ، ان شاءالله در جلسات آينده [ درباره آن صحبت میكنيم ] والبته اين بحث يك بحث خيلی عالی است . - اصلا اثبات علمی يعنی چه ؟ آنطوری كه آقای شريعتی میفرمايند وجنابعالی میفرماييد اثبات علمی را ما نبايستی با اثبات رياضی اشتباهكنيم . استاد : ايشان میگويد اثبات علمی يعنی قراردادی ، میگويد آنچه كه شمامیگوييد يعنی قراردادی . - آن قراردادی نيست . استاد : بسيار خوب ، صحبت كنيم ، شما هم راجع به اين قضيه باز يكبيانی بياوريد ببينيد میتوانيد اثبات علمی را از راه فقط علم - كه درعين اينكه رياضی نيست قطعی و لا يتخلف باشد - بيان كنيد يا نه . |