حلاوت قرآن يك موضوع ديگر برايتان عرض كنم و آن مسأله حلاوت قرآن است يعنیشيرينی و تناسبش با ذائقه انسان به طوری كه سير ناشدنی است . هيچ توجهكردهايد كه در اسلام اصلا نفس تلاوت قرآن يعنی همان خواندن موضوعيت دارد؟ درست است كه ما خودمان هم گاهی مردم را ملامت میكنيم و آن ملامت هماز آن نظر بجاست كه افرادی فقط قرآن را تلاوت میكنند ولی به محتويات ودستورهای آن كاری ندارند ، مرتب قرآن را میخوانند ولی نمیخواهند عملكنند . در حديث هم هست : " « رب تال للقران و القران يلعنه » " بساكسانی كه قرآن را تلاوت میكنند ولی قرآن خودش آنها را لعن میكند ، چونبر ضد قرآن عمل میكنند . اين مطلب حرف درستی است ولی به معنی آن استكه قرآن را بايد عمل كرد و بايد هم تلاوت كرد . اصلا خود تلاوت قرآنموضوعيت دارد ، به خاطر اثری كه در خصوص تلاوت قرآن موجود است و ايناثر هم باز مربوط به همان سبك و زيبايی قرآن است ، چون اين كلام باكلمات ديگر فرق میكند يعنی همان معنی را اگر شما از زبان ديگر بشنويد آناندازه در شما اثر نمیگذارد كه از زبان قرآن بشنويد ، باز نه چون قرآنكلام خداست و به شكل مرموزی اين اثر را میگذارد ، بلكه جنبه مرموزی واعجاز آميزیاش همان جنبه زيبايی آن است ، همان جنبه تناسب فوقالعاده وتحريك فوقالعادهای است كه اين كلام میتواند در روح شنونده ايجاد كند .لهذا قرآن را خيلی بايد تلاوت كرد ولی قبل از تلاوت ، خيلی خوب و لازماست كه هر مسلمانی و لااقل هر مسلمانی كه علاقهمند به قرآن است با زبانقرآن آشنا شود . ديروز عصر در فاتحه مرحوم فرزان كه به مناسبت چهلمين روزش در حسينيهگرفتند و او واقعا مرد عالم و متدينی بود و ما از نزديك ايشان رامیشناختيم و واقعا اهل قرآن بود آقای آرام كه به قول خودش سخنران نيستآمد يك ده پانزده دقيقهای صحبت كرد و بعد يك موضوع خيلی خوبی برایمستمعين مطرح كرد ، گفت آقايان هر چه كه شما در فضيلت اين آقای فرزانمیگوييد همه اينها وابسته به يك چيز بود كه فرزان اهل قرآن بود و باقرآن سر و كار داشت ، و بعد هم همه را توصيه كرد كه اگر كسی مسلمان استو میخواهد از مزايای اسلام بهرهمند شود بايد با قرآن آشنا شود ، |