جزای عمل باقی است . ولی قرآن میگويد خود عمل باقی است : « يا ايها الذين امنوا اتقوا الله ، و لتنظر نفس ما قدمت لغد ، واتقوا الله ، ان الله خبير بما تعملون »( 1 ) . شما بعد از چهارده قرن پيدا كنيد يك كسی بتواند به اين زيبايی و بهاين تأثير موعظه كند : " « يا ايها الذين امنوا اتقوا الله »" ایكسانی كه ايمان آوردهايد ( خطاب به مؤمنين است ) تقوای الهی را داشتهباشيد ، خدا را در نظر بگيريد " « و لتنظر نفس ما قدمت لغد »" لازماست هر نفسی دقت كند در آنچه كه برای فردا پيش میفرستد ( چقدر اينتعبير عجيب است ! ) . " « و لتنظر نفس ما قدمت لغد »" برای مامجسم میشود ، مثل اينكه ما فعلا در كشوری مشغول تهيه لوازمی هستيم و مرتبپيش میفرستيم ، اينها را میفرستيم به آنجايی كه بعد خودمان میخواهيمبرويم . مثلا رفتهايم اروپا و مدت موقتی آنجا هستيم ، آنجا مرتب میخريمو میفرستيم برای اينكه بعد هم خودمان برويم و با چيزهايی كه پيشفرستادهايم و زندگیمان را تشكيل میدهد زندگی كنيم . " « و لتنظر نفس ماقدمت لغد »" واجب است ، لازم است ، بايد هر نفسی دقت كند در آنچهكه پيش میفرستد ، يعنی منتهای دقت را در اعمال خودتان انجام بدهيد ،اينها پيش فرستاده های شماست . اين جور تعبير كردن از انسان و از عملانسان و از دنيای آينده انسان ، دهان يك نفر شهری درس خوانده و دانشگاهديدهاش هم میچايد كه بتواند اين طور مطلب را تعبير كند : " « و لتنظرنفس ما قدمت لغد »" . بعد " « و اتقوا الله »" ( سبك موعظه راببينيد ، يك " « اتقوا الله »" میگويد ، يك جمله میگويد ، دوباره "« اتقوا الله »" خدا را در نظر بگيريد ، از خدا بترسيد " « ان اللهخبير بما تعملون »" ابتدا میگويد خودتان بازرسی كنيد اعمال خودتان را ،دقت كنيد ، بعد میگويد خداوند آگاه است به اعمال شما ، يعنی تو خيالنكن اگر دقت نكردی چشم ديگری نيست كه دقت كند ، يك چشم بسيار بسياردقيقی هست ، او میبيند . پس تو يك وقت اين جور فكر نكن كه حالامیفرستيم هر چه شد شد ، يك جور ديگر میگوييم . نه ، اين جور نيست . خداقبل از تو اعمال تو را میبيند . پس تو در اعمال خودت دقت كن . بعدمیفرمايد : " « و لا تكونوا كالذين نسوا الله فانسيهم انفسهم اولئك همالفاسقون »" ( 2 ) مباشيد از كسانی كه خدا را فراموش كردند بعد به پاورقی : . 1 حشر / . 18 . 2 حشر / . 19 |