نزول چيست ؟ يك مسأله ديگر : قرآن تعبير میكند به " نزول " ( « نزل به الروحالامين ») . نزولی پيدا شده . اين نزول چيست ؟ نزول يا بايد بگوييممكانی است كه فرض اين است كه مكانی نيست ، جبرئيل از يك زمين ديگركه نمیآيد اينجا ، [ و يا بايد بگوييم معنوی است ] . مسلم اينجا نزولشبايد يك نزول معنوی باشد چون خود فوقيت و تحتيت در خود قرآن هم محصورنيست به فوقيت و تحتيت جسمانی و مكانی ، و در اصطلاح هيچ كس . قرآندرباره خدا میفرمايد : " « و هو القاهر فوق عباده »" ( 1 ) خداوند ازما فوق بندگان خودش قاهر بر آنهاست . و حتی در فوقيت و تحتيتهایاعتباری هم قرآن میگويد : " « قل هو القادر علی ان يبعث عليكم عذابا منفوقكم او من تحت ارجلكم »" ( 2 ) . شايد همه تفاسير به اتفاق گفتهباشند عذاب از بالا يعنی از طبقه فوقانی ، يعنی از بالا دست هاتان ، وعذاب از پايين يعنی از ناحيه زير دست هاتان مثل نوكرها ، كلفتها وكارگرها . پس اينكه قرآن میگويد اين از فوقی نازل شده است به چه اعتباراست ؟ اين يك فوقيت واقعی است يا اعتباری ؟ نه ، فوقيت واقعی استبرای اينكه آن جهان ديگر كه جهان ماوراء طبيعت است ، واقعا فوقيتی يعنیتسلطی بر اين جهان دارد ( « و ان من شیء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الابقدر معلوم ») ( 3 ) قرآن میگويد هر چه در اين دنيا هست از آن دنيانازل شده ، هر چه ، نه فقط وحی ، چون هر چه در اين دنياست ظل آن دنياستو فيض آن دنياست و فيض هر چيزی از او آمده ، پس او را میگوييم " از" ، او را مبدأ میگوييم و اين را منتها . پس به اين دليل فوق است كهآن جهان جهان ديگری است ، جهان ما فوق طبيعت است و جهان ما فوق طبيعتواقعا هم ما فوق طبيعت است به دليل اينكه اين جهان فيضی است از آنجا ،ترشحی است از آنجا ، و آنچه كه در اينجا آمده از آنجا سرچشمه گرفته است. پس چون اين تماس [ تماس ] با سرچشمه هستی اين جهان است ، از آنجهت كه تماس با سرچشمه اين جهان است گفته میشود كه از آنجا نازل شدهاست . پس نزولش هم به اين جهت است .پاورقی : . 1 انعام / . 18 . 2 انعام / . 65 . 3 حجر / . 21 |