. 3 سرعت در قضاوت يكی ديگر از موضوعاتی كه باز قرآن درباره منشأ خطای ذهن ذكر میكند كهاين را حتی ديگران كمتر ذكر كردهاند و قرآن بيشتر اين چيزی است كه مااسمش را " سرعت در قضاوت " میگذاريم . سرعت در قضاوت يك بيماریديگری است غير از بيماری پيروی از گذشتگان و غير از بيماری پيروی از ظنو گمان . سرعت در قضاوت میدانيد به تناسب اينكه افراد مختلف هستندهمه افراد كم و بيش ممكن است به آن گرفتار شوند و آن اين است كه بعضیوقتی به يك مسأله فكری میرسند حوصله توقف كردنشان كم است ، دلشانمیخواهد زودتر رأيشان را بدهند و رد شوند . اين را میگويند سرعت درقضاوت . اصلا نمیخواهد خيلی تأنی بكند ، مثل قاضیای كه تا پروندهای درمقابلش قرار میگيرد دلش میخواهد زود رأی بدهد قبل از اينكه فكر كند كهآيا مدرك به قدر كافی وجود دارد يا وجود ندارد ، اگر مدرك به قدر كافیوجود ندارد بگويد مدارك كافی نيست من نمیتوانم قضاوت كنم . قرآن بهاين موضوع توجه دارد و بشر را متوجه میكند كه در مسائلی كه اظهار نظرمیكند مدارك موجود به قدر كافی نيست . اين مسألهای كه مرتب میگويد :" « و ما اوتيتم من العلم الا قليلا »" ( 1 ) به اين مضمون در قرآن هستو اين را در جاهايی میگويد كه افرادی قضاوت میكنند ، میگويد قضاوت امااين حساب را هم داشته باش كه مجموع اطلاعاتی كه داری برای اين قضاوتكافی هست يا كافی نيست . آنچه تو بايد بدانی و نمیدانی نسبت به آنچهمیدانی خيلی بيشتر است . آيه " « يعلمون ظاهرا من الحيوه الدنيا و هم عن الاخره هم غافلون » "( 2 ) نيز تعبير فوقالعاده عجيبی است . اگر اين را قرآن در اين قرن گفتهبود ما حدس و تخمين میزديم كه اين بعد از آن است كه منطق جديد پيدا شدهو در منطق جديد میگويند انسان فقط پديدهها را میتواند بشناسد ، علم بشربه محسوسات و پديدهها تعلق میگيرد ، ذوات و بواطن را نمیتواند بشناسد ،قرآن هم از اين جاها گرفته میگويد : " « يعلمون ظاهرا »پاورقی : . 1 اسراء / . 85 . 2 روم / . 7 |