اينها را میخواند مردم جذب میشوند . هزاران شاهد تاريخی از صدر اسلاماست . لازم نيست ما از صدر اسلام بگوييم ، امروز هم افرادی كه جذبپيغمبر میشوند [ يكی از عوامل مهم آن فصاحت و زيبايی قرآن است ] ،منتها ما افرادی را میگوييم كه از نوع جذب میشوند . خود ما از باباينكه در يك محيط اسلامی بزرگ شدهايم ممكن است بگوييم ما مجذوب قرآنواقع نشديم . ما در اين محيط رشد كرده و مسلمان شدهايم ، حالا هم قرآن راقبول داريم ، و لهذا ما مثال میزنيم برای تازه مسلمانها و نو مسلمانها ،و اتفاقا عيب كار ما هم در همين است كه پدر و مادرهای ما مسلمانبودهاند يعنی از اولی كه بچه بودهايم قرآن را ديدهايم و لهذا اهميت قرآناز نظر ما پنهان است . اگر ما با همين اطلاعات و معلوماتی كه فعلا داريمبرای اولين بار با قرآن برخورد میكرديم خيلی بهتر قرآن را درك میكرديمتا اينكه از كودكی قرآن را ديده و با آن مأنوس بودهايم و حالا داريممیبينيم . برای امثال ما بعد از تأمل و تدبر روشن میشود . مقايسه قرآن و نهجالبلاغه از نظر فصاحت يادم نمیرود يك وقتی در قم برای طلاب نهجالبلاغه تدريس میكردم .اميرالمؤمنين خطبهای دارد كه از خطبههای زهدی نهجالبلاغه است ، راجع بهاينكه عمر وفايی ندارد و انسان بايد متوجه باشد كه مردنی هست ، وضعمردگان و اموات و وضع عالم بعد از موت را تشريح میكند ، خطبهای است كهاز نظر فن فصاحت و بلاغت هم فوقالعاده است ، اينقدر در آن تشبيهاتعالی است كه واقعا خطبه فوقالعاده جذابی است . فصاحت و بلاغتاميرالمؤمنين را احدی چه دوست و چه دشمن انكار ندارد و اين مطلبی استغير قابل بحث ، يعنی همينطور كه ما میگوييم فردوسی يا میگوييم حافظ ،منتها آنها در شعرند ، يا اثر اين جور اشخاص را يك اثر جاويدان میدانيماز نظر فصاحت و بلاغت ، در زبان عربی نهجالبلاغه اينطور است و بالاتر ازاين بدون شك و شبهه ، خطبه اينجور شروع میشود : " « دار بالبلاء محفوفهو بالغدر معروفه ، لا تدوم احوالها و لا تسلم نزالها . . . العيش فيهامذموم ، و الامان منها معدوم و انما اهلها فيها اغراض مستهدفة ترميهمبسهامها و تفنيهم بحمامها » " ( 1 ) . خيلی خطبه با حالیپاورقی : . 1 نهجالبلاغه ، خطبه . 224 |