خارق العاده ماوراء الطبيعی میداند يا نه ، و اگر میداند خودش خودش رااز چه راه [ معجزه ] میداند ، تا بعد روی اين جهت بحثی بشود . - افرادی كه متقی باشند اين اعمال از آنها بروز میكند ولی ما گاهیمیبينيم از افرادی كه تقوايی هم ندارند اين كارها سر میزند . جواب : آن همان نوع ديگرش است كه در قرآن هر دو مطلب هست . عرضكرديم قرآن از يك طرف میگويد : " « عفريت من الجن ». . . " تعبير" خبيث " میكند : موجود خبيثی از جن چنين كاری كرد . و درباره كهنه همقرآن رسما نزول شياطين را تعبير میكند : " « هل انبئكم علی من تنزلالشياطين 0 تنزل علی كل افاك اثيم »" . آن را ذكر میكند ، اين را همذكر میكند . دو نوع است . نوعی كه ما گفتيم ، كه در نهايت امر بهسعادت بشر منجر میشود ، راهش فقط تقواست . - اصلا راهی نرفته ، فردی عادی است ، گاهی چيزی بروز میدهد . استاد : يك مطلب هست - كه الان ايشان میگويند و در كتابهای قدما همهست و ملا صدرا و ديگران آن را نقل میكنند - كه گاهی افرادی بدون اينكهكاری كرده باشند كارهای خارقالعادهای از آنها سر میزند . آنها اين جورتوجيه كردهاند - شايد توجيهشان هم درست باشد - میگويند اساسا كارخارقالعاده از انصراف انسان از اين طرف دنيا [ پيدا میشود ] يعنی وقتیانصراف از اين طرف پيدا شد آمادگی برای اينكه با آن طرف ، با دنيایديگر - حالا يا با دنيای شياطين يا با دنيای ملائكه - ارتباط پيدا كندبيشتر میشود ، كه ما گفتيم علمای امروز هم میگويند قدرت شعور باطن وقتیبروز میكند كه شعور ظاهر در حال تعطيل باشد ، خواب باشد ، نيمه خوابباشد ، خواب مصنوعی باشد . اصلا وقتی كه توجه به اين دنيا هست او از كارمیايستد ، و اين كه گاهی افراد عادی خوابهای خارقالعاده میبينند در اثراين است كه توجه او از اين طرف سلب شده ، وقتی كه توجه از اين طرفسلب شود به آن طرف يك توجهی میشود ، بعد كه توجه شد مثل آئينهای كهخودش را روبرو میكند چيزی منعكس میشود . |