اين میفهمد خطا دارد . قرآن تصديق میكند كه ممكن است يك مرد آثم .گنهكار و دور از خدا دارای يك قدرت خارقالعاده بشود ولی از نظر قرآن اومؤيد به تأييد شيطان است نه مؤيد به تأييد رحمان : " « هل انبئكم علیمن تنزل الشياطين »" آيا ما به شما خبر بدهيم كه شياطين بر چه كسی نزولپيدا میكنند ؟ " « تنزل علی كل افاك اثيم »" ( 1 ) فرود میآيند بر هردروغزن گنهكاری ، در عين اينكه دروغزناند معذلك شيطان بر اينها فرودمیآيد و چيزهايی به اينها القاء میكند ، كه در آيه ديگر هم میفرمايد : "« و ان الشياطين ليوحون الی اوليائهم »" ( 2 ) . - توضيح كوتاهی راجع به هپينوتيزم میخواستم عرض كنم كه دو مطلب بايدحتما در آن در نظر گرفته شود ، يكی اراده شخصی است كه میخواهد هيپنوتيزمبشود ، حتما آن شخص بايد بخواهد يعنی كسی برخلاف اراده من نمیتواند مرابخواباند . دوم اينكه در موقعی هم كه من خواب هستم دستوری خلاف خواستمن نمیتواند به من بدهد ، نمیتواند به من بگويد فلان كس را بكش يا حتیيك كار صحيحی كه من دلم نمیخواهد انجام دهم . حتی در موقعی كه ما بیحسیمیدهيم به مريضی برای جا انداختن دستش ، اين قبلا بايد برايش توضيح دادهو به او گفته شود كه اين كار را میخواهيم بكنيم ، حق قطع كردن دستش رانداريم و نمیگذارد اين كار را بكنيم . من نمیدانم اين توضيح تغييری درمطلب میدهد يا نه ؟ فكر نمیكنم بدهد . استاد : خير - ولی اگر اينطور صحبت بشود كه حتما آن شخصی كه در هيپنوتيزم هست ،هر كاری كه طرف به او بگويد میكند اين صحيح نيست . جواب : مطلب اول كه آقای دكتر فرمودند كه بايد او خودش بخواهد يعنیاراده او مقاومت نكند ، همين طور است . اصلا فلسفه خواباندنش همين است، برای اينكه او راپاورقی : . 1 شعراء / 221 و . 222 . 2 انعام / . 121 |