نشان بدهد در بشر يك قوه مرموزی يعنی يك استعداد مرموز و خارق العادهایهست . اين يك مسأله . احضار ارواح مسأله ديگر كه - آن هم میتواند دهليز و دريچهای باشد برای اين مطلب -مسألهای است كه به نام احضار ارواح در دنيا معروف شده است . در احضارارواح دو مسأله است : يكی اينكه آيا واقعا روحی حاضر میشود يا نه ؟ اينرا نمیشود قبول كرد . البته نمیخواهم بگويم صد در صد مردود است ، بلكهكسی نمیتواند اثبات كند كه حتما در اين جلسات احضار روح ، روحی حاضرمیشود ، ولی در اينكه در جلسات احضار ارواح كارهای خارقالعادهای صورتمیگيرد و حكايت میكند از دخالت يك نيروی مرموز ، ترديدی نيست .طنطاوی كتابی دارد به نام الارواح و تاريخچه مفصل احضار ارواح را درآمريكا و اروپا نوشته است . گويا مجموعا درباره احضار ارواح سه نظريهاست كه بنابر هر سه نظريه مدعای ما كه راجع به قوای روحی بحث میكنيمثابت میشود : بعضی صد در صد معتقدند كه واقعا روحی میآيد حاضر میشود ،روح يكی از مردهها حاضر میشود و چه دانشمندان معروف و بزرگی طرفدار ايننظريه بودهاند ، من خواندهام كه بعضی از دانشمندان درجه اول دنيا ازطرفداران احضار ارواح هستند . عدهای ديگر معتقدند نه ، روحی از خارجنمیآيد آنجا ، اين همان روح شخص احضار كننده يا روح واسطه است كه اينكارها را انجام میدهد ، چون در بعضی از جلسات احضار ارواح اينها شبحهايیرا ديدهاند و حتی گاهی اثر انگشت آن شبح را مثلا روی خاكی ، خاكستری ياچيز ديگری كه گذاشتهاند ديدهاند . گفتهاند كه اين همان روح خود اين شخصاست كه نيرويی را مثلا انرژی يا سيالهای را كه در آن جلسه هست استخداممیكند ، روح خود اين شخص است كه تجسم پيدا میكند و او را میبينند نهروحی از خارج آمده باشد . عده سوم میگويند نه روح اين است و نه روح شخصی از خارج ، صرفا تلقيناست و نيرنگ . آنهايی كه میگويند تلقين است ، بازهم از نظر ديگریمطلب را مهم جلوه میدهند - بدون اينكه خودشان توجه داشته باشند -میگويند كه اين كسی كه اين كارها را میكند آنچنان به حضار تلقين میكند كهآنها چيزی را كه وجود ندارد |