است كه در انسان اين نيت و اين علم و اين اراده پيدا میشود ، اين ارادهدر وجود انسان طلوع میكند . اراده كه پيدا شد میشود . بعد ايشان برای اين مطلب شواهدی از اخبار و احاديث نقل میكنند كهشواهد زياد است ( در همين كلمات امروزيها هم من میبينم كه برگشتحرفشان به همين حرف است ) . از جمله حديث معروفی است كه ايرانشهر همدر كتاب خودش آن را آورده است كه : " " « ذكر عند النبی صلی اللهعليه و اله ان عيسی بن مريم كان يمشی علی الماء » " به حضرت رسول عرضكردند حضرت عيسی روی آب راه میرفت و غرق نمیشد . پيغمبر فرمود : "« لو زاد يقينه لمشی علی الهواء »" (1) اگر يقينش بيشتر میبود روی هواهم پرواز میكرد . امام صادق در حديث معروفی میفرمايد : " « ما ضعف بدن عما قويت عليهالنيه » " ( 2 ) يعنی بر هر چيزی كه نيت انسان قوت و نيرو بگيرد بدنناتوانی ندارد ، يعنی خيال نكنيد كه يك چيزی را انسان قدرت نيت پيداكند بعد بگوييد بدن نمی تواند انجام بدهند ، هر چه را كه انسان نيت واراده كند - به شرط اينكه اراده باشد - بدن توانايی انجام آن را دارد .حديث معروفی است كه فقها آن را توجيه فقهی میكنند كه البته آن توجيهفقهی هم درست است ولی ايشان از آن يك مفهوم ديگری هم استفاده كردهاند( از احاديث متواتر است كه شيعه و سنی روايت كردهاند ) و آن اين استكه پيغمبر اكرم فرمود : " « انما الاعمال بالنيات » " ( 3 ) يعنی عملبه نيت بستگی دارد . از نظر فقهی معنايش اين است كه خوبی و بدی عملتابع خوبی و بدی نيست است ، اگر نيت انسان خوب باشد عملش خوب است، اگر نيت بد باشد عملش بد است . ايشان میخواهند اين مفهوم را استفادهكنند كه عمل انسان واقعا از هر جهت بستگی دارد به نيت ، يعنی هر كاریكه انسان نيت آن كار را داشته باشد توانايی آن كار را هم دارد .اين خلاصهای است از بحثی كه آقای طباطبايی كردهاند كه در اين بحثايشان مدعی شدهاند كه انصرافهای موقت از خارج موجب پيدايش حالت موقتنفسانی پاورقی : . 1 بحار ، ج / 70 ص . 179 . 2 امالی صدوق ، ص . 293 . 3 وسائل ، ج / 1 ص . 8 |