میكنند ، با اينكه پيغمبریاش را به معنايی كه ما میگوييم نمیخواهند قبولكنند ولی میگويند پيغمبر اسلام فرد صادق القولی بود يعنی زندگیاش هيچنشان نمیدهد كه العياذ بالله مرد شياد و دروغگويی بود و اينهايی كهمیگفت از خودش اختراع و جعل میكرد . نه ، اينها نبوده ، او برايش اينتجسمات پيدا میشد . او واقعا يك موجودی را در مقابل خودش میديد كه اينسخنان را دارد به او القاء میكند ، ولی خيال میكرد كه اينها از دنيایبيرون است و همان انعكاس شعور باطن خودش بوده است نه چيز ديگری . پسمیبينيد اين جور افراد حتی اين را كه چنين حالاتی در پيغمبران وجود داشتهاست انكار نمیكنند . در كتاب محمد خاتم پيامبران ، آقای شريعتی از هميندر منگام معروف نقل میكنند كه او راجع به حضرت رسول اينجور قضاوتمیكند ، و من در كلمات بسياری از فرنگيها ديدهام كه اينطور اظهار نظرمیكنند . مطالب ديگری ايشان گفتهاند كه چون خيلی مهم و مربوط به بحث ما نيستعرض نمیكنم . فقط يك مطلب ايشان گفتهاند كه اين را ما قبلا از خودايشان هم میشنيديم و حالا میبينيم كه اصولی كه امروز درباب هيپنوتيزم طرحمیكنند با همين مبنای علمی و فلسفیای كه ايشان داشتهاند خوب تطبيق میكند. ايشان راجع به اينكه علت اينكه رياضت اين اثر را روی روح انسانمیگذارد و اين قدرت را به روح انسان میدهد كه كار خارقالعاده انجام بدهدچيست ، میگويد خيال نكنيد كه اين عملها از آن جهت كه عمل است ، [ بهعبارت ديگر ] پيكر اين عمل اين نتيجه را دارد ، مثلا زجر و شكنجه دادناثرش اين است ، نه ، خاصيتی كه در عمل ارتياض و اين جور چيزها هست [اين است كه ] در اثر منصرف شدن انسان از دنيای بيرون و متوجه شدن بهدنيای درون ، يك يقين و يك اراده برای انسان پيدا میشود ، كأنه انسانتدريجا خودش به خودش تلقين میكند كه من بايد چنين باشم ، من بايد چنانباشم ، بعد علم و يقين پيدا میكند كه همينطوری كه میخواهد باشد هست ، وايشان معتقد بودند و هستند كه بشر هر كاری را كه به آن علم و ايمان پيداكند و از روی علم و ايمان اراده میكند میتواند انجام دهد . اگر ما همينجا كه نشستهايم واقعا اين يقين و ايمان از يك راهی در ما پيدا شود كهبپريم برويم بالا میرويم بالا ( منتها اين ايمان در ما پيدا نمیشود ) ،يعنی همه چيز در آن قدرت علمی بشر است اگر اين يقين ، اين نيت و اينايمان در بشر پيدا شود . منتها آن ايمان ، گزاف پيدا نمیشود ، يك ريشهو مبنايی میخواهد . ولی به هر حال ريشه اثر گذاشتن رياضتها روی روح ونفس انسان اين |