امثال سيد احمد خان دو دليل هم از خود قرآن بر اين مطلب میآورند : يكی اينكه میگويند ما در قرآن يك سلسله آيات داريم كه مردم از پيغمبران همين كارهای خارقالعاده را میخواستند و پيغمبران میگفتند ما جز بشری نيستيم ، ما هم بشری هستيم مانند بشرهای ديگر ، و امتناع میكردند ، كه بعضی از اين آيات را - اين فهرست را عرض بكنم - برايتان میخوانم . ديگر يك سلسله آيات ديگری است در خود قرآن كه نظام خلقت را به عنوان " سنن الهی " مینامد و تصريح میكند كه سنن الهی تغيير ناپذير نيست . اينجور آيات هم زياد داريم . يك وقتی من خودم جمع كرده بودم تقريبا ده آيه به اين تعبير داريم كه از همه صريحتر اين آيه است : " « سنة الله ... و لن تجد لسنة الله تبديلا »" ( 1 ) ( چون اين آيات را هم بعد بايد به تفصيل بخوانيم حالا شرح نمیدهم ) . قبلا موضوعی را ذكر میكند ، بعد میگويد : سنت خداست ، بعد به صورت يك قانون كلی : " « ولن تجد لسنة الله تبديلا »" و در آيه ديگر : " « فلن تجد لسنة الله تبديلا و لن تجد لسنة الله تحويلا »" ( 2 ) " لن ، هم میگويد كه برای نفی ابد است ) هرگز تو نخواهی يافت سنت الهی را كه عوض بشود ، تبديل پيدا بكند . میگويند به اين دليل پس معجزه به معنی اينكه خرق عادت بشود ، تبديل سنت الهی است ، تحويل سنت الهی است و نمیشود . سنت الهی مثلا اين است كه يك انسان اگر میخواهد متولد بشود بايد از يك زن و مرد به شكل خاصی - كه نطفههاشان با يكديگر تلاقی پيدا میكنند و در ظرف خاصی بزرگ میشوند ، مدت معينی هم لازم دارد - متولد بشود . اين سنت الهی است ، ديگر اين سنت تغيير پذير نيست به نص قرآن . اين يك نظريه كه البته [ آن را به عنوان ] " نظريه اسلامی " هم عرض میكنم چون بعضی از علمای اسلامی اينجور گفتهاند و من هم عرض كردم كه اين را دليل بر مغرض بودن آن گوينده هم نمیگيرم چو ن واقعا ممكن است طرز تفكرش اينجور بوده. نظريه اشاعره پاورقی : |