بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فطرت, استاد شهید آیت الله مطهرى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - فطرت - صفحه : 10
     100 - فطرت - صفحه : 100
     101 - فطرت - صفحه : 101
     102 - فطرت - صفحه : 102
     103 - فطرت - صفحه : 103
     104 - فطرت - صفحه : 104
     105 - فطرت - صفحه : 105
     106 - فطرت - صفحه : 106
     107 - فطرت - صفحه : 107
     108 - فطرت - صفحه : 108
     109 - فطرت - صفحه : 109
     11 - فطرت - صفحه : 11
     110 - فطرت - صفحه : 110
     111 - فطرت - صفحه : 111
     112 - فطرت - صفحه : 112
     113 - فطرت - صفحه : 113
     114 - فطرت - صفحه : 114
     115 - فطرت - صفحه : 115
     116 - فطرت - صفحه : 116
     117 - فطرت - صفحه : 117
     118 - فطرت - صفحه : 118
     119 - فطرت - صفحه : 119
     12 - فطرت - صفحه : 12
     120 - فطرت - صفحه : 120
     121 - فطرت - صفحه : 121
     122 - فطرت - صفحه : 122
     123 - فطرت - صفحه : 123
     124 - فطرت - صفحه : 124
     125 - فطرت - صفحه : 125
     126 - فطرت - صفحه : 126
     127 - فطرت - صفحه : 127
     128 - فطرت - صفحه : 128
     129 - فطرت - صفحه : 129
     13 - فطرت - صفحه : 13
     130 - فطرت - صفحه : 130
     131 - فطرت - صفحه : 131
     132 - فطرت - صفحه : 132
     133 - فطرت - صفحه : 133
     134 - فطرت - صفحه : 134
     135 - فطرت - صفحه : 135
     136 - فطرت - صفحه : 136
     137 - فطرت - صفحه : 137
     138 - فطرت - صفحه : 138
     139 - فطرت - صفحه : 139
     14 - فطرت - صفحه : 14
     140 - فطرت - صفحه : 140
     141 - فطرت - صفحه : 141
     142 - فطرت - صفحه : 142
     143 - فطرت - صفحه : 143
     144 - فطرت - صفحه : 144
     145 - فطرت - صفحه : 145
     146 - فطرت - صفحه : 146
     147 - فطرت - صفحه : 147
     148 - فطرت - صفحه : 148
     149 - فطرت - صفحه : 149
     15 - فطرت - صفحه : 15
     150 - فطرت - صفحه : 150
     151 - فطرت - صفحه : 151
     152 - فطرت - صفحه : 152
     153 - فطرت - صفحه : 153
     154 - فطرت - صفحه : 154
     155 - فطرت - صفحه : 155
     156 - فطرت - صفحه : 156
     157 - فطرت - صفحه : 157
     158 - فطرت - صفحه : 158
     159 - فطرت - صفحه : 159
     16 - فطرت - صفحه : 16
     160 - فطرت - صفحه : 160
     161 - فطرت - صفحه : 161
     162 - فطرت - صفحه : 162
     163 - فطرت - صفحه : 163
     164 - فطرت - صفحه : 164
     165 - فطرت - صفحه : 165
     166 - فطرت - صفحه : 166
     167 - فطرت - صفحه : 167
     168 - فطرت - صفحه : 168
     169 - فطرت - صفحه : 169
     17 - فطرت - صفحه : 17
     170 - فطرت - صفحه : 170
     171 - فطرت - صفحه : 171
     172 - فطرت - صفحه : 172
     173 - فطرت - صفحه : 173
     174 - فطرت - صفحه : 174
     175 - فطرت - صفحه : 175
     176 - فطرت - صفحه : 176
     177 - فطرت - صفحه : 177
     178 - فطرت - صفحه : 178
     179 - فطرت - صفحه : 179
     18 - فطرت - صفحه : 18
     180 - فطرت - صفحه : 180
     181 - فطرت - صفحه : 181
     182 - فطرت - صفحه : 182
     183 - فطرت - صفحه : 183
     184 - فطرت - صفحه : 184
     185 - فطرت - صفحه : 185
     186 - فطرت - صفحه : 186
     187 - فطرت - صفحه : 187
     188 - فطرت - صفحه : 188
     189 - فطرت - صفحه : 189
     19 - فطرت - صفحه : 19
     190 - فطرت - صفحه : 190
     191 - فطرت - صفحه : 191
     192 - فطرت - صفحه : 192
     193 - فطرت - صفحه : 193
     194 - فطرت - صفحه : 194
     195 - فطرت - صفحه : 195
     196 - فطرت - صفحه : 196
     197 - فطرت - صفحه : 197
     198 - فطرت - صفحه : 198
     199 - فطرت - صفحه : 199
     20 - فطرت - صفحه : 20
     200 - فطرت - صفحه : 200
     201 - فطرت - صفحه : 201
     202 - فطرت - صفحه : 202
     203 - فطرت - صفحه : 203
     204 - فطرت - صفحه : 204
     205 - فطرت - صفحه : 205
     206 - فطرت - صفحه : 206
     207 - فطرت - صفحه : 207
     208 - فطرت - صفحه : 208
     209 - فطرت - صفحه : 209
     21 - فطرت - صفحه : 21
     210 - فطرت - صفحه : 210
     211 - فطرت - صفحه : 211
     212 - فطرت - صفحه : 212
     213 - فطرت - صفحه : 213
     214 - فطرت - صفحه : 214
     215 - فطرت - صفحه : 215
     216 - فطرت - صفحه : 216
     217 - فطرت - صفحه : 217
     218 - فطرت - صفحه : 218
     219 - فطرت - صفحه : 219
     22 - فطرت - صفحه : 22
     220 - فطرت - صفحه : 220
     221 - فطرت - صفحه : 221
     222 - فطرت - صفحه : 222
     223 - فطرت - صفحه : 223
     224 - فطرت - صفحه : 224
     225 - فطرت - صفحه : 225
     226 - فطرت - صفحه : 226
     227 - فطرت - صفحه : 227
     228 - فطرت - صفحه : 228
     229 - فطرت - صفحه : 229
     23 - فطرت - صفحه : 23
     230 - فطرت - صفحه : 230
     231 - فطرت - صفحه : 231
     232 - فطرت - صفحه : 232
     233 - فطرت - صفحه : 233
     234 - فطرت - صفحه : 234
     235 - فطرت - صفحه : 235
     236 - فطرت - صفحه : 236
     237 - فطرت - صفحه : 237
     238 - فطرت - صفحه : 238
     239 - فطرت - صفحه : 239
     24 - فطرت - صفحه : 24
     240 - فطرت - صفحه : 240
     241 - فطرت - صفحه : 241
     242 - فطرت - صفحه : 242
     243 - فطرت - صفحه : 243
     244 - فطرت - صفحه : 244
     245 - فطرت - صفحه : 245
     246 - فطرت - صفحه : 246
     247 - فطرت - صفحه : 247
     248 - فطرت - صفحه : 248
     249 - فطرت - صفحه : 249
     25 - فطرت - صفحه : 25
     250 - فطرت - صفحه : 250
     251 - فطرت - صفحه : 251
     252 - فطرت - صفحه : 252
     253 - فطرت - صفحه : 253
     254 - فطرت - صفحه : 254
     255 - فطرت - صفحه : 255
     256 - فطرت - صفحه : 256
     257 - فطرت - صفحه : 257
     258 - فطرت - صفحه : 258
     259 - فطرت - صفحه : 259
     26 - فطرت - صفحه : 26
     260 - فطرت - صفحه : 260
     261 - فطرت - صفحه : 261
     27 - فطرت - صفحه : 27
     28 - فطرت - صفحه : 28
     29 - فطرت - صفحه : 29
     30 - فطرت - صفحه : 30
     31 - فطرت - صفحه : 31
     32 - فطرت - صفحه : 32
     33 - فطرت - صفحه : 33
     34 - فطرت - صفحه : 34
     35 - فطرت - صفحه : 35
     36 - فطرت - صفحه : 36
     37 - فطرت - صفحه : 37
     38 - فطرت - صفحه : 38
     39 - فطرت - صفحه : 39
     40 - فطرت - صفحه : 40
     41 - فطرت - صفحه : 41
     42 - فطرت - صفحه : 42
     43 - فطرت - صفحه : 43
     44 - فطرت - صفحه : 44
     45 - فطرت - صفحه : 45
     46 - فطرت - صفحه : 46
     47 - فطرت - صفحه : 47
     48 - فطرت - صفحه : 48
     49 - فطرت - صفحه : 49
     50 - فطرت - صفحه : 50
     51 - فطرت - صفحه : 51
     52 - فطرت - صفحه : 52
     53 - فطرت - صفحه : 53
     54 - فطرت - صفحه : 54
     55 - فطرت - صفحه : 55
     56 - فطرت - صفحه : 56
     57 - فطرت - صفحه : 57
     58 - فطرت - صفحه : 58
     59 - فطرت - صفحه : 59
     60 - فطرت - صفحه : 60
     61 - فطرت - صفحه : 61
     62 - فطرت - صفحه : 62
     63 - فطرت - صفحه : 63
     64 - فطرت - صفحه : 64
     65 - فطرت - صفحه : 65
     66 - فطرت - صفحه : 66
     67 - فطرت - صفحه : 67
     68 - فطرت - صفحه : 68
     69 - فطرت - صفحه : 69
     70 - فطرت - صفحه : 70
     71 - فطرت - صفحه : 71
     72 - فطرت - صفحه : 72
     73 - فطرت - صفحه : 73
     74 - فطرت - صفحه : 74
     75 - فطرت - صفحه : 75
     76 - فطرت - صفحه : 76
     77 - فطرت - صفحه : 77
     78 - فطرت - صفحه : 78
     79 - فطرت - صفحه : 79
     80 - فطرت - صفحه : 80
     81 - فطرت - صفحه : 81
     82 - فطرت - صفحه : 82
     83 - فطرت - صفحه : 83
     84 - فطرت - صفحه : 84
     85 - فطرت - صفحه : 85
     86 - فطرت - صفحه : 86
     87 - فطرت - صفحه : 87
     88 - فطرت - صفحه : 88
     89 - فطرت - صفحه : 89
     9 - فطرت - صفحه : 9
     90 - فطرت - صفحه : 90
     91 - فطرت - صفحه : 91
     92 - فطرت - صفحه : 92
     93 - فطرت - صفحه : 93
     94 - فطرت - صفحه : 94
     95 - فطرت - صفحه : 95
     96 - فطرت - صفحه : 96
     97 - فطرت - صفحه : 97
     98 - فطرت - صفحه : 98
     99 - فطرت - صفحه : 99
     bookinfo - شناسنامه کتاب :فطرت
     toc - فهرست مطالب کتاب: فطرت
 

 

 
 
انسان نيست و همه چيز را انسان از بيرون دريافت می‏كند و همه چيز
آموختنی است .
نكته‏ای كه عرض كردم - كه ما در اصول فلسفه هم آن را ذكر كرده‏ايم -
بسيار بسيار دقيق است . فيلسوفان اسلامی قائل به اين هستند كه اصول اوليه‏
تفكر انسان آموختنی و استدلالی نيست و بی نياز از استدلال است ولی در عين‏
حال اين اصول را ذاتی نمی‏دانند آنچنان كه افلاطون و يا كانت ذاتی می‏دانند
. حكمای اسلامی می‏گويند در ابتدا كه انسان متولد می‏شود حتی همان اصول تفكر
را هم ندارد ولی اصول اوليه تفكر كه بعد پيدا می‏شود از راه تجربه پيدا
نمی‏شود ، از راه استدلال هم پيدا نمی‏شود ، از راه معلم هم پيدا نمی‏شود ،
بلكه همينقدر كه انسان دو طرف قضايا ( موضوع و محمول ) را تصور كند
ساختمان ذهن اينطور است كه بلافاصله به طور جزم حكم به رابطه ميان موضوع‏
و محمول می‏كند . مثلا اگر بگوييم " كل از جزء بزرگتر است " افلاطون‏
می‏گويد اين را مانند همه مسائل ديگر از ازل روحها می‏دانسته‏اند ، كانت‏
می‏گويد در اينكه می‏گوييم " كل از جزء بزرگتر است " يك سلسله عناصر
ذهنی فطری هست كه در ساختمان آن دخالت دارد ، يك مقدارش از بيرون‏
گرفته شده و يك مقدارش از خود ذهن است . حكمای اسلامی می‏گويند نوزاد
وقتی كه به دنيا می‏آيد هيچ چيز نمی‏داند ، حتی قضيه مذكور را هم نمی‏داند
چون تصوری از كل ندارد ، تصوری هم از جزء ندارد ، ولی همينقدر كه تصوری‏
از كل و تصوری از جزء پيدا كرد و اين دو را برابر هم گذاشت ديگر بدون‏
نياز به دليل و معلم و تجربه حكم می‏كند . كه كل از جزء بزرگتر است .
پس ديديم كه در بخش دريافتها اختلاف نظرهايی تا اين
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation