میدهند . اگر اينجور باشد اين بيان همان اعتقاد متعارف و معمولی مشركينزمان پيغمبر است . ولی بعضی میگويند قرآن میخواهد بگويد كه اينها الان بهحسب اعتقادات سخيف خودشان برای خدا غير خدا را شريك قرار میدهند حتیدر خالقيت البته نه اينكه اعتقاد به شريك دارند بلكه اصلا فكری در اينزمينه ندارند ولی اگر شما از آنها بپرسيد كه تو چه كسی را عبادت میكنی ؟ناچار میگويد خالق . بعد میگوييد خالق كيست ؟ آنگاه فطرتش جواب میدهد: الله . اين آيات را هم گفتهاند ، ولی ما فعلا به اين آياتی كه ذو وجهين استكاری نداريم . سه جمله برايتان نقل میكنم ، يك جمله از حضرت رسول ، يك جمله ازنهجالبلاغه و يك جمله از صحيفه سجاديه . البته اينها را برای نمونه ذكرمیكنم و الا در باب فطرت ، ما بيش از اينها حديث و روايت داريم .جملهای كه از رسول اكرم رسيده است اين حديث معروف است : ( 1 )²كل مولود يولد علی الفطره فابواه يهودانه او ينصرانه او يمجسانه» (2) هرمولودی كه متولد میشود ، بر فطرت الهی ، بر فطرت اسلامی به دنيا میآيد ،پدران و مادران ( 3 ) هستند كه اينها را تغيير میدهند ، اگر يهودی هستنديهوديش میكنند ، نصرانی هستند نصرانيش میكنند ، مجوسی هستند مجوسيشمیكنند ، هر كه هر گروهی هست آن گروهیاش میكند . پاورقی : . 1 اين حديث را بيشتر ، اهل تسنن روايت كردهاند ولی شيعه هم روايتكرده است ، آنها متعدد روايت كردهاند ، در شيعه من يك جا بيشتر برخوردنكردم . . 2 صحيح بخاری ، كتاب الجنائز ، ابواب 80 و . 93 . 3 معلوم است كه اينها به عنوان نمونه عوامل خارجی ذكر شدهاند . |