میگوييم انسان بالفطره به سوی خدا گرايش و كشش دارد و جذب میشود .حال بايد ببينيم كه آنچه كه در قرآن ، نهجالبلاغه ، صحيفه سجاديه وكلمات ائمه اطهار در باب فطری بودن دين به طور كلی يا توحيد آمده است، آيا مقصود اين است كه دين و توحيد از نظر ادراكی فطری هستند يعنی يكادراك فطری در انسان هستند ، يا مقصود اين است كه اينها يك گرايشفطری و يك كشش فطری در انسان هستند ؟ يا هر دو است ؟ از جلسه آينده كهما ان شاءالله درباره آيات بحث میكنيم ، و باز به تفصيل بيشتر قهراشايد به همين جملهها هم برگرديم ، اين موضوع را بحث میكنيم كه آيا اينكه" دين يا توحيد كه خود اين هم باز قابل بحث است : دين به طور كلی ياخصوص توحيد كه اصل اصول دين است فطری است " يعنی دين يا توحيد يكادراك فطری در بشر است يا يك احساس و گرايش فطری در بشر است ؟ ( 1) . پاورقی : . 1 [ چنانكه از سياق كلام استاد پيداست ، بحث فطرت خصوصا بحثدرباره آيات قرآن همچنان ادامه داشته است ولی ظاهرا اين جلسات در همين جا به پايان رسيده و ادامه نيافته است ] . |