بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فطرت, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - فطرت - صفحه : 10
     100 - فطرت - صفحه : 100
     101 - فطرت - صفحه : 101
     102 - فطرت - صفحه : 102
     103 - فطرت - صفحه : 103
     104 - فطرت - صفحه : 104
     105 - فطرت - صفحه : 105
     106 - فطرت - صفحه : 106
     107 - فطرت - صفحه : 107
     108 - فطرت - صفحه : 108
     109 - فطرت - صفحه : 109
     11 - فطرت - صفحه : 11
     110 - فطرت - صفحه : 110
     111 - فطرت - صفحه : 111
     112 - فطرت - صفحه : 112
     113 - فطرت - صفحه : 113
     114 - فطرت - صفحه : 114
     115 - فطرت - صفحه : 115
     116 - فطرت - صفحه : 116
     117 - فطرت - صفحه : 117
     118 - فطرت - صفحه : 118
     119 - فطرت - صفحه : 119
     12 - فطرت - صفحه : 12
     120 - فطرت - صفحه : 120
     121 - فطرت - صفحه : 121
     122 - فطرت - صفحه : 122
     123 - فطرت - صفحه : 123
     124 - فطرت - صفحه : 124
     125 - فطرت - صفحه : 125
     126 - فطرت - صفحه : 126
     127 - فطرت - صفحه : 127
     128 - فطرت - صفحه : 128
     129 - فطرت - صفحه : 129
     13 - فطرت - صفحه : 13
     130 - فطرت - صفحه : 130
     131 - فطرت - صفحه : 131
     132 - فطرت - صفحه : 132
     133 - فطرت - صفحه : 133
     134 - فطرت - صفحه : 134
     135 - فطرت - صفحه : 135
     136 - فطرت - صفحه : 136
     137 - فطرت - صفحه : 137
     138 - فطرت - صفحه : 138
     139 - فطرت - صفحه : 139
     14 - فطرت - صفحه : 14
     140 - فطرت - صفحه : 140
     141 - فطرت - صفحه : 141
     142 - فطرت - صفحه : 142
     143 - فطرت - صفحه : 143
     144 - فطرت - صفحه : 144
     145 - فطرت - صفحه : 145
     146 - فطرت - صفحه : 146
     147 - فطرت - صفحه : 147
     148 - فطرت - صفحه : 148
     149 - فطرت - صفحه : 149
     15 - فطرت - صفحه : 15
     150 - فطرت - صفحه : 150
     151 - فطرت - صفحه : 151
     152 - فطرت - صفحه : 152
     153 - فطرت - صفحه : 153
     154 - فطرت - صفحه : 154
     155 - فطرت - صفحه : 155
     156 - فطرت - صفحه : 156
     157 - فطرت - صفحه : 157
     158 - فطرت - صفحه : 158
     159 - فطرت - صفحه : 159
     16 - فطرت - صفحه : 16
     160 - فطرت - صفحه : 160
     161 - فطرت - صفحه : 161
     162 - فطرت - صفحه : 162
     163 - فطرت - صفحه : 163
     164 - فطرت - صفحه : 164
     165 - فطرت - صفحه : 165
     166 - فطرت - صفحه : 166
     167 - فطرت - صفحه : 167
     168 - فطرت - صفحه : 168
     169 - فطرت - صفحه : 169
     17 - فطرت - صفحه : 17
     170 - فطرت - صفحه : 170
     171 - فطرت - صفحه : 171
     172 - فطرت - صفحه : 172
     173 - فطرت - صفحه : 173
     174 - فطرت - صفحه : 174
     175 - فطرت - صفحه : 175
     176 - فطرت - صفحه : 176
     177 - فطرت - صفحه : 177
     178 - فطرت - صفحه : 178
     179 - فطرت - صفحه : 179
     18 - فطرت - صفحه : 18
     180 - فطرت - صفحه : 180
     181 - فطرت - صفحه : 181
     182 - فطرت - صفحه : 182
     183 - فطرت - صفحه : 183
     184 - فطرت - صفحه : 184
     185 - فطرت - صفحه : 185
     186 - فطرت - صفحه : 186
     187 - فطرت - صفحه : 187
     188 - فطرت - صفحه : 188
     189 - فطرت - صفحه : 189
     19 - فطرت - صفحه : 19
     190 - فطرت - صفحه : 190
     191 - فطرت - صفحه : 191
     192 - فطرت - صفحه : 192
     193 - فطرت - صفحه : 193
     194 - فطرت - صفحه : 194
     195 - فطرت - صفحه : 195
     196 - فطرت - صفحه : 196
     197 - فطرت - صفحه : 197
     198 - فطرت - صفحه : 198
     199 - فطرت - صفحه : 199
     20 - فطرت - صفحه : 20
     200 - فطرت - صفحه : 200
     201 - فطرت - صفحه : 201
     202 - فطرت - صفحه : 202
     203 - فطرت - صفحه : 203
     204 - فطرت - صفحه : 204
     205 - فطرت - صفحه : 205
     206 - فطرت - صفحه : 206
     207 - فطرت - صفحه : 207
     208 - فطرت - صفحه : 208
     209 - فطرت - صفحه : 209
     21 - فطرت - صفحه : 21
     210 - فطرت - صفحه : 210
     211 - فطرت - صفحه : 211
     212 - فطرت - صفحه : 212
     213 - فطرت - صفحه : 213
     214 - فطرت - صفحه : 214
     215 - فطرت - صفحه : 215
     216 - فطرت - صفحه : 216
     217 - فطرت - صفحه : 217
     218 - فطرت - صفحه : 218
     219 - فطرت - صفحه : 219
     22 - فطرت - صفحه : 22
     220 - فطرت - صفحه : 220
     221 - فطرت - صفحه : 221
     222 - فطرت - صفحه : 222
     223 - فطرت - صفحه : 223
     224 - فطرت - صفحه : 224
     225 - فطرت - صفحه : 225
     226 - فطرت - صفحه : 226
     227 - فطرت - صفحه : 227
     228 - فطرت - صفحه : 228
     229 - فطرت - صفحه : 229
     23 - فطرت - صفحه : 23
     230 - فطرت - صفحه : 230
     231 - فطرت - صفحه : 231
     232 - فطرت - صفحه : 232
     233 - فطرت - صفحه : 233
     234 - فطرت - صفحه : 234
     235 - فطرت - صفحه : 235
     236 - فطرت - صفحه : 236
     237 - فطرت - صفحه : 237
     238 - فطرت - صفحه : 238
     239 - فطرت - صفحه : 239
     24 - فطرت - صفحه : 24
     240 - فطرت - صفحه : 240
     241 - فطرت - صفحه : 241
     242 - فطرت - صفحه : 242
     243 - فطرت - صفحه : 243
     244 - فطرت - صفحه : 244
     245 - فطرت - صفحه : 245
     246 - فطرت - صفحه : 246
     247 - فطرت - صفحه : 247
     248 - فطرت - صفحه : 248
     249 - فطرت - صفحه : 249
     25 - فطرت - صفحه : 25
     250 - فطرت - صفحه : 250
     251 - فطرت - صفحه : 251
     252 - فطرت - صفحه : 252
     253 - فطرت - صفحه : 253
     254 - فطرت - صفحه : 254
     255 - فطرت - صفحه : 255
     256 - فطرت - صفحه : 256
     257 - فطرت - صفحه : 257
     258 - فطرت - صفحه : 258
     259 - فطرت - صفحه : 259
     26 - فطرت - صفحه : 26
     260 - فطرت - صفحه : 260
     261 - فطرت - صفحه : 261
     27 - فطرت - صفحه : 27
     28 - فطرت - صفحه : 28
     29 - فطرت - صفحه : 29
     30 - فطرت - صفحه : 30
     31 - فطرت - صفحه : 31
     32 - فطرت - صفحه : 32
     33 - فطرت - صفحه : 33
     34 - فطرت - صفحه : 34
     35 - فطرت - صفحه : 35
     36 - فطرت - صفحه : 36
     37 - فطرت - صفحه : 37
     38 - فطرت - صفحه : 38
     39 - فطرت - صفحه : 39
     40 - فطرت - صفحه : 40
     41 - فطرت - صفحه : 41
     42 - فطرت - صفحه : 42
     43 - فطرت - صفحه : 43
     44 - فطرت - صفحه : 44
     45 - فطرت - صفحه : 45
     46 - فطرت - صفحه : 46
     47 - فطرت - صفحه : 47
     48 - فطرت - صفحه : 48
     49 - فطرت - صفحه : 49
     50 - فطرت - صفحه : 50
     51 - فطرت - صفحه : 51
     52 - فطرت - صفحه : 52
     53 - فطرت - صفحه : 53
     54 - فطرت - صفحه : 54
     55 - فطرت - صفحه : 55
     56 - فطرت - صفحه : 56
     57 - فطرت - صفحه : 57
     58 - فطرت - صفحه : 58
     59 - فطرت - صفحه : 59
     60 - فطرت - صفحه : 60
     61 - فطرت - صفحه : 61
     62 - فطرت - صفحه : 62
     63 - فطرت - صفحه : 63
     64 - فطرت - صفحه : 64
     65 - فطرت - صفحه : 65
     66 - فطرت - صفحه : 66
     67 - فطرت - صفحه : 67
     68 - فطرت - صفحه : 68
     69 - فطرت - صفحه : 69
     70 - فطرت - صفحه : 70
     71 - فطرت - صفحه : 71
     72 - فطرت - صفحه : 72
     73 - فطرت - صفحه : 73
     74 - فطرت - صفحه : 74
     75 - فطرت - صفحه : 75
     76 - فطرت - صفحه : 76
     77 - فطرت - صفحه : 77
     78 - فطرت - صفحه : 78
     79 - فطرت - صفحه : 79
     80 - فطرت - صفحه : 80
     81 - فطرت - صفحه : 81
     82 - فطرت - صفحه : 82
     83 - فطرت - صفحه : 83
     84 - فطرت - صفحه : 84
     85 - فطرت - صفحه : 85
     86 - فطرت - صفحه : 86
     87 - فطرت - صفحه : 87
     88 - فطرت - صفحه : 88
     89 - فطرت - صفحه : 89
     9 - فطرت - صفحه : 9
     90 - فطرت - صفحه : 90
     91 - فطرت - صفحه : 91
     92 - فطرت - صفحه : 92
     93 - فطرت - صفحه : 93
     94 - فطرت - صفحه : 94
     95 - فطرت - صفحه : 95
     96 - فطرت - صفحه : 96
     97 - فطرت - صفحه : 97
     98 - فطرت - صفحه : 98
     99 - فطرت - صفحه : 99
     bookinfo - شناسنامه کتاب :فطرت
     toc - فهرست مطالب کتاب: فطرت
 

 

 
 
داد . واقعا اين جور نيست . آن ، ارزش ذاتی دارد ولی از باب اينكه اين‏
، بچه است و هنوز عقل و شعورش نمی‏رسد بايد با نخودچی كشمش يا خريدن سه‏
چرخه او را به مدرسه فرستاد .
اينها يك سلسله خواستهاست كه اينها را باز مورد بحث قرار می‏دهيم كه‏
آيا اين خواستها فطری است يا فطری نيست . با انكار دريافتهای فطری در
ناحيه علم و ادراك ، ما به آن دره هولناك رسيديم : دره هولناك شك‏
مطلق ، آن هم شكی كه ما را به سوفسطايی‏گری ، نفی علم و نفی درك حقيقت‏
به طور كلی می‏كشاند . حال بياييم ببينيم كه در ميان خواستها آيا خواستهای‏
فطری داريم يا نداريم ؟ آنجا هم همين طور بحث می‏كنيم . قبل از اينكه‏
اثبات كنيم كه خواستهای فطری داريم يا نداريم ، می‏خواهيم ببينيم اگر
چنين خواستهايی داشته باشيم به كجا خواهيم رسيد و چه در دست ما خواهد
بود ، و اگر نداشته باشيم به كجا خواهيم رسيد و چه در دست ما خواهد بود
، و اگر نداشته باشيم چه برايمان باقی می‏ماند ؟ آيا همين طور كه در ناحيه‏
علم و دريافت ، عده‏ای اصول اوليه تفكر را انكار كردند و در عين حال بی‏
جهت چسبيده‏اند به شاخه ، در اينجا هم با انكار اين فطريات و اين‏
اصالتها باز ما می‏رسيم به افرادی كه می‏بينيم بن را قطع كرده و روی شاخه‏
نشسته‏اند ، محكم هم چسبيده‏اند و نمی‏دانند كه خودشان ريشه‏اش را قطع‏
كرده‏اند ، يا نه ؟ آنگاه می‏رويم به مرحله بعد ، يعنی مقام اثبات .
حال ممكن است كسی بگويد من به فطريات در باب علم قائل نيستم ، من‏
همان سوفسطائی و همان شكاك مطلقم ، و نيز بگويد من به فطريات در باب‏
خواستها قائل نيستم ، اصلا به انسانيت هم هيچ اعتقاد ندارم ، و به عبارت‏
ديگر به ما بگويد شما داريد از آنچه كه منطقيين " جدل " می‏نامند
استفاده می‏كنيد يعنی همان