است ، آنها را میبوسيده و برای آنها فوق العاده احترام قائل بوده است .راجع به اينكه آيا اينها دو نوع مذهب بوده يا هر دو يك چيز است ، بحثدارند ، بعضی میگويند يك چيز است و بعضی میگويند دو چيز است .يكی ديگر از حرفهايی كه راجع به اقوام اوليه گفتهاند مسأله توتم و توتمپرستی است . معتقدند كه اقوام بدوی گذشته و بعضی از اقوام بدوی زمانهاینزديك به زمان ما در واقع يك نوع حيوان را پرستش میكردهاند به ايناعتقاد كه خود را با آن حيوان از نظر نژاد يكی میدانستهاند يا اساساخودشان را از نسل آن حيوان میدانستهاند . اين عقيده كه انسان از حيوان بهوجود آمده است ، كه صورت علمیاش در داروينيسم هست ، صورت غيرعلمیاش در همان اقوام اوليه بوده است . مثلا يك قومی نسب خودش را بهگاو میرسانده ، كه معتقدند منشأ اولی گاوپرستی و اينكه گاو تقدس پيداكرده در هند اين بوده كه توتم اقوام هندی خيلی قديم گاو بوده منتها بعدتطور پيدا كرده و آن افكار بعديش از بين رفته ولی تقدس گاو باقی ماندهاست . يا مثلا بعضی فلان مرغ را توتم خودشان میدانستهاند . راجع به توجيه اين مطلب كه چگونه میشود كه اين فكر در مردمی پيدامیشود كه ما از نسل فلان حيوان هستيم و بعد هم به پرستش آن حيوانمیپردازند و برای آن حيوان يك قداستی و يك قدرت خارق العادهای قائلمیشوند ، آن حيوان را محافظ قوم و محافظ قبيله میدانند و اين جور چيزها ،میگويند دوركهيم معتقد بوده است كه اين همان تجلی روح اجتماعی انسانهاست ، به اين معنا كه چون واقعا هر انسانی در خودش دو " من "احساس میكرده ، يك " من " از |