[ نقل میكنيم ] ( 1 ) همچنان كه در لغات قرآن " مفردات " راغب كتاببسيار نفيسی است . راغب لغات قرآن را خيلی خوب ريشه شكافی كرده استو ابن اثير لغات حديث را . ابن اثير در النهايه به مناسبت ، آن حديث معروف را نقل میكند كه :« كل مولود يولد علی الفطره » ... ( 2 ) هر مولودی بر فطرت اسلاميه متولدمیشود لكن پدران او ( يعنی عوامل خارجی ) او را منحرف میكنند ، يهودی يانصرانی يا مجوسیاش میكنند ، كه درباره اين حديث بعد بحث میكنيم . چوناين حديث را نقل كرده ، كلمه " فطرت " را معنی كرده است : الفطر :الابتداء والاختراع . " فطر " يعنی ابتدا و اختراع ، يعنی خلقت ابتدايی. مقصود از خلقت ابتدايی كه ابداع هم احيانا به آن میگويند خلقت غيرتقليدی است . كار خدا فطر است ، اختراع است ولی كار بشر معمولا تقليداست ، حتی در اختراعی هم كه بشر میكند عناصر تقليد وجود دارد ، يعنی چه؟ كارهای بشر تقليد از طبيعت است ، يعنی قبلا طبيعتی وجود دارد و بشر آنرا الگو قرار میدهد و بر اساس آن نقاشی میكند ، صناعی میكند ، مجسمهسازی میكند . بشر احيانا اختراع و ابتكار هم میكند و قدرت بر اختراع وابتكار هم دارد ، ولی مايههای اصلی پاورقی : . 1 سه برادر هستند كه هر سه برادر به نام ابن اثير خوانده میشوند و هرسه از محققين علمای اسلام هستند . لقب يكی عزالدين و ديگری مجدالدين وسومی ضياءالدين است . " كامل التواريخ " و " اسد الغابة " ازعزالدين ، و " جامع الاصول " كه در حديث است و همچنين " النهاية "كه از كتابهای بسيار خوب و دقيق و در توضيح لغاتی است كه در احاديثآمده از مجدالدين است . . 2 صحيح بخاری ، كتاب الجنائز ، ابواب 80 و . 93 |