" الف " نباشد محال است كه " ب " وجود پيدا كند و میگوييم وجود "ب " وابسته به وجود " الف " است ، اينها را كه انسان احساس نمیكند، اينها را عقل ساخته ، و چون حس اينها را ثابت نمیكند ما قبول نداريم. اينها حسيون شجاع هستند يعنی حسيونی كه به لوازم حسی بودن مكتبشان كاملامؤمن و معتقدند و از اين جهت قابل تكريماند . ولی يك عده ديگر خواستند در مقدمات حسی باشند و در نتيجه گيری عقلی .ماديون همه از اين قبيلاند . ماديون از يك طرف در باب شناخت مانندحسيون اظهار نظر میكنند و از طرف ديگر در باب مسائل فلسفه ، مانندعقليون اظهار نظر میكنند ، يعنی تكيه میكنند روی مسائلی كه حس درباره آنمسائل ساكت است . سخن نيچه در باب گرايشها هم همين طور است . پيروان مكتب مادی انسانی - يعنیآن مكتبی كه انسان را مادی محض میداند - تقسيم شدند به دو دسته . يكگروه را ما ماديون شجاع میدانيم و گروه ديگر را ماديون غير شجاع يابگوييم مزور . ماديون شجاع كسانی بودند كه به لوازم مادی بودن روح از هرجهت ملتزم شدند ، مثل نيچه . نيچه يك فيلسوف مادی است ، در موردانسان به روح و اين جور مسائل معتقد نيست ، در نتيجهگيريهايش هم درمورد انسان كاملا بر اساس همين فلسفه خودش نتيجه گيری كرده است .میگويد آنچه را كه به نام " اخلاق " میگويند همه را بريزيد دور ، اگر تاكنون همه |