بلكه استقرار در زمين غير ، تصرف در مال او است ، و از طرف ديگر باانجام دادن اعمال به صورت خاص عنوان نماز پيدا میكند . آيا میشود اينكار از آن جهت كه نماز است واجب باشد و از آن جهت كه تصرف در مالغير است حرام بوده باشد ؟ در هر چهار مساله بالا اين عقل است كه ميتواند با محاسبات دقيق خودتكليف را روشن كند . اصوليون بحثهای دقيقی در چهار مسئله بالا آوردهاند .از اين چهار مساله ، مساله اول به نام " مقدمه واجب " ، مساله دومبه نام " امر به شیء مقتضی نهی از ضد است " ، و مساله سوم به نام "ترتب " و مساله چهارم به نام " اجتماع امر و نهی " ناميده میشود .از آنچه از درس چهارم تا اينجا گفتيم معلوم شد كه مسائل علم اصول بهطور كلی دو بخش است : بخش " اصول استنباطی " و بخش " اصول عملی ". بخش اصول استنباطی نيز به نوبه خود بر دو قسم است : قسم نقلی و قسمعقلی . و قسم نقلی شامل همه مباحث مربوط به كتاب و سنت و اجماع است وقسم عقلی صرفا مربوط به عقل است . |