به سينه ديوار بزنيم ؟ يا خير اين حديث در حقيقت مفسر آن آيه است و بهمنزله استثنائی است در بعضی مصاديق آن و به هيچ وجه معارض نيست .البته نظر دوم صحيح است ، زيرا معمول مخاطبات آدميان اين است كهابتدا يك قانون را به صورت كلی ذكر میكنند و سپس موارد استثناء رابيان مینمايند . قرآن هم بر اساس محاورات عمومی بشری با بشر سخن گفتهاست و از طرف ديگر خود قرآن حديث پيغمبر را معتبر شمرده و گفته است :« ما آتيكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا »( 1 ) . آنچه پيامبر برای شما آورده بگيريد وعمل نمائيد . در اين گونه موارد ، خاص را به منزله استثناء برای عام تلقی میكنيم ومیگوئيم عام را وسيله خاص " تخصيص " میدهيم ، و يا میگوئيم : خاص "مخصص " عام است . مطلق و مقيد مطلق و مقيد هم چيزی است شبيه عام و خاص ، چيزی كه هست عام و خاصدر مورد افراد است و مطلق و مقيد در مورد احوال و صفات . عام و خاص درمورد اموری است كلی كه دارای افراد موجود متعدد و احيانا بی نهايت استو بعضی از انواع و يا افراد آن عام به وسيله دليل خاص از آن عموم خارجشدهاند ، ولی مطلق و مقيد مربوط است به طبيعت و ماهيتی كه متعلق تكليفاست وپاورقی : . 1 سوره حشر ، آيه . 7 |