مكلف موظف است آنرا ايجاد نمايد . اگر آن طبيعت متعلق تكليف قيد خاص نداشته باشد مطلق است و اگر قيدخاص برای آن در نظر بگيريم مقيد است . مثلا در مثالی كه قبلا ذكر كرديم به پيغمبر اكرم امر شده كه هنگام اخذزكات از مسلمين به آنها دعا كن و درود بفرست ( « صل عليهم ») . ايندستور از آن نظر كه مثلا با صدای بلند باشد يا آهسته ، در حضور جمع باشد ويا حضور خود طرف كافی است ، مطلق است . اكنون میگوئيم اگر دليل ديگری از قرآن يا حديث معتبر نداشته باشيم كهيكی از قيود بالا را ذكر كرده باشد ما به اطلاق جمله " و صل عليهم " عملمیكنيم ، يعنی آزاديم كه به هر صورت بخواهيم انجام دهيم ولی اگر دليلديگری معتبر پيدا شد و گفت كه مثلا اين عمل بايد با صدای بلند باشد و يابايد در حضور جمع و در مسجد باشد ، در اينجا مطلق را حمل بر مقيد میكنيميعنی آن دليل ديگر را مقيد ( به كسرياء ) اين جمله قرار میدهيم . نام اينعمل " تقيد " است . مبحث مفاهيم كلمه مفهوم ، در اصطلاح ، در مقابل منطوق است . فرض كنيد شخصی میگويد: " اگر همراه من تا خانه من بيائی من فلان كتاب را به تو میدهم " .اين جمله در حقيقت يك جمله است به جای دو جمله : الف : اگر همراه من تا خانه من بيائی من آن كتاب را میدهم . |