وارد شده كه پيغمبر اكرم و ائمه اطهار از اينكه اخبار و احاديث مجعولهپيدا شده و به نام آنها شهرت يافته ناليده و رنج بردهاند و برای جلوگيریاز آنها مساله " عرضه بر قرآن " را طرح كردهاند . فرمودهاند كه هرحديثی كه از ما روايت شده بر قرآن عرضه كنيد اگر ديديد مخالف قرآن استبدانيد كه ما نگفتهايم ، آن را به ديوار بزنيد . پس معلوم میشود بر عكس ادعای اخباريين ، احاديث ، معيار و مقياسقرآن نيستند ، بلكه قرآن معيار و مقياس اخبار و روايات و احاديث است. ظواهر سنت درباره حجيت ظواهر سنت ، احدی بحثی ندارد ، ولی در باب سنت كهمقصود همان اخبار و روايات است كه قول يا فعل يا تقرير پيغمبر يا امامرا بازگو كرده است دو مطلب مهم وجود دارد كه اصوليون درباره آنها بحثمیكنند . يكی حجيت خبر واحد است ، ديگر مسئله تعارض اخبار و رواياتاست . از اينرو دو فصل مهم و پر شاخه در علم اصول باز شده يكی به نام "خبر واحد " و ديگر به نام " تعادل و تراجيح " .خبر واحد خبر واحد يعنی روايتی كه از پيغمبر يا امام نقل شده ولی راوی يك نفراست و يا چند نفرند ولی به مرحله تواتر نرسيده است ، يعنی در مرحلهاینيست كه موجب يقين بشود . آيا چنين اخباری را |