يك نفر طلبكار يا مدعی طلبكاری عهدهدار دين او میشود و از او به اصطلاحضمانت میكند . درباره حقيقت " ضمان " ميان فقه شيعه با فقه سنیاختلاف است . از نظر فقه شيعه ضمان " نقل دين از ذمه مديون به ذمه ضامن" است ، يعنی پس از ضمان ، شخص طلبكار حق مطالبه از مديون اولی راندارد ، فقط حق دارد از ضامن مطالب كند . البته ضامن اگر به تقاضایمديون ضمانت كرده باشد میتواند پس از پرداخت به طلبكار ، از مديوناستيفا كند . ولی ازنظر فقه اهل تسنن ، ضمان " ضم عهدهای بر عهده ديگر" است ، يعنی پس از ضمان ، طلبكار حق دارد كه از مديون اولی مطالبهكند و يا از ضامن . " محقق " در ضمن " كتاب ضمان " احكام باب حوالةو باب كفالة را هم ذكر كرده است .. 6 كتاب الصلح . در اين كتاب احكام مصالحه بيان میشود . مقصود ازصلح در اينجا غير از صلحی است كه در كتاب جهاد بيان میشود . صلح كتابجهاد درباره قراردادهای سياسی است و كتاب الصلحی كه در باب عقود ذكرمیشود مربوط به امور مالی و حقوق عرفی است ، مثل اينكه دينی كه ميزانشمجهول است به مبلغ معينی صلح میشود . صلح معمولا در مورد دعا وی واختلافات واقع میشود . . 7 كتاب الشركة . شركت يعنی اينكه مالی يا حقی به بيش از يك نفرتعلق داشته باشد . مثل اينكه مثلا ثروتی به فرزندان به ارث میرسد كهمادامی كه قسمت نكردهاند با يكديگر شريكند ، ومثل اينكه دو نفر مشتركااتومبيل يا اسب يا زمينی را میخر ند ، و يا احيانا |